Brand-lurking Phenomenon on Social Media
Fenomén neviditelných uživatelů sociálních sítí a jejich vztah ke značce
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/152558Identifiers
Study Information System: 181217
Collections
- Kvalifikační práce [18149]
Author
Advisor
Referee
Verlegh, Peeter
Denegri-Knott, Janice
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media and Communication studies
Department
Institute of Communication Studies and Journalism
Date of defense
27. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Pass
Keywords (Czech)
social media, invisible engagement, consumer-brand engagement, brand-lurking, branded content, digital ethnography, screen recordingsKeywords (English)
social media, invisible engagement, consumer-brand engagement, brand-lurking, branded content, digital ethnography, screen recordingsFenomén neviditelných uživatelů na sociálních sítích a jejich vztah ke značce Abstrakt Klíčovými metrikami k posouzení zájmu spotřebitele na sociálních sítích byly dosud ve výzkumu používány převážně veřejně viditelné interakce s mediálním obsahem, jako jsou "likes", komentáře a sdílení. Jak však ukazuje výzkum online chování, veřejně se ve skutečnosti účastní pouze menšina uživatelů. Na sociálních médiích je drtivá většina uživatelů neviditelnými účastníky. Tato práce zkoumá veřejně neviditelné chování spotřebitelů na sociálních sítích a představuje originální metodologický přístup ke zkoumání jinak neviditelných vzorců chování. Navržená metodologie vychází z etnografických principů a kombinuje digitální metody s kvalitativními metodami. Na základě datového souboru 134 hodin záznamů obrazovek zachycených prostřednictvím sledovacích zařízení nainstalovaných na počítačích a chytrých telefonech 15 účastníků ze sedmi evropských zemí rekrutovaných z "generace Z" a 15 hloubkových rozhovorů provedených se stejnými účastníky, studie předkládá následující výstupy. Nejprve práce popisuje metodologický protokol k výzkumu neviditelného chování spotřebitelů ve vztahu ke značkovému obsahu v přirozeném prostředí sociálních médií. Dále představuje nový teoretický koncept, tzv. "invisible engagement", který je definován...
Brand-lurking Phenomenon on Social Media Abstract The key measures to assess consumer-brand engagement on social media have mainly been visible interactions with media content, including 'likes', comments and shares. However, as research into consumers' online behaviour demonstrates, only a minority of users in fact participate 'visibly'. On social media, the vast majority of users are passive participants, so called 'lurkers'. This thesis explores consumers' publicly invisible behaviours on social media and introduces an original methodological approach to exploring the otherwise invisible behavioural patterns on social media, which builds on ethnographic principles and combines digital methods with qualitative methods. Drawing on a data set of 134 hours of screen recordings obtained through ad hoc tracking devices installed on PCs and smartphones of 15 young adults from seven European countries recruited from the "Generation Z" and 15 in- depth interviews conducted with the same participants, the study proposes the following contributions. First, the thesis illustrates a research protocol to explore consumers' lurking behaviours in relation to branded content as they occur within the young people's natural social media settings. Second, it introduces the concept of invisible engagement, defined as an...
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Proces založení a tvorby oděvní značky
Defence status: DEFENDEDŠvach, Martin (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2015)Date of defense: 15. 6. 2015vii Abstrakt Bakalářská práce "Proces založení a řízení módní značky" pojednává o tom, jak založit a vytvořit oděvní značku, jak zpracovat její podnikatelský plán a jaké metody a techniky k tvorbě značky využít. Nejprve ... -
Možnosti využití brandingu v rámci organizačních struktur vysokých škol na příkladu Univerzity Karlovy
Defence status: DEFENDEDŠimoník, Filip (Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, 2018)Date of defense: 13. 6. 2018 -
City branding krajských měst v Česku
Defence status: DEFENDEDJenček, Lubor (Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, 2020)Date of defense: 25. 6. 2020Lubor JENČEK: City branding krajských měst v Česku Abstract This thesis deals with city branding of Czech regional capital cities. Its goal is to compare city branding of Czech regional capital cities and reveal a functional ...