Autenticita herce
Actor's authenticity
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/150585Identifiers
Study Information System: 202501
Collections
- Kvalifikační práce [23745]
Author
Advisor
Referee
Sarkissian, Alena
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Theatre Studies
Department
Departement of Theatre Studies
Date of defense
7. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
herec|autenticita|Heidegger|Stanislavskij|Čechov|Brecht|Kantor|divadloKeywords (English)
actor|authenticity|Heidegger|Stanislavski|Chekhov|Brecht|KantorDiplomová práce vedle sebe staví Heideggerův koncept autenticity a pojem herce podpořený nejvýraznějšími teoriemi herectví 20. století. Při snaze prozkoumat hercův vztah k autenticitě se práce též snaží najít třecí plochy fenomenologie a divadelní vědy. Zastřešující otázkou práce je, zdali se dá na herce aplikovat teorie autenticity pobytu. Na otázku odpovídá text samotný, a sice snahou Heideggerovu autenticitu na herce aplikovat.
The diploma thesis juxtaposes Heidegger's concept of authenticity and the notion of an actor supported by the most prominent theories of acting in the 20th century. In an attempt to explore the actor's relationship to authenticity, the thesis also tries to find the common areas of phenomenology and theater studies. The main question of the work is if the theory of authenticity of Dasein can be applied to an actor. The question is answered by the text itself in an effort to apply Heidegger's authenticity to an actor.