Expresivní přístupy a jejich využití v sociální práci s dětmi s traumatem
Expressive methods and their use in social work with traumatized children
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/150561Identifiers
Study Information System: 222956
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Advisor
Referee
Vodáčková, Daniela
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Work
Department
Department of Social Work
Date of defense
7. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Expresivní přístupy|Trauma|Syndrom CAN|Sociální práce|Arteterapie|Dramaterapie|Muzikoterapie|Dítě|Mládež|vývojová psychologieKeywords (English)
Expressive arts|Trauma|Social work|Art therapy|Drama therapy|Emotional development|Child|Young adult|developmental psychology|Syndrome CAN|Syndrome CSABakalářská práce se zabývá expresivními přístupy a jejich aplikací v sociální práci. Zaměřuje se zejména na práci s traumatizovanými dětmi a mládeží, tedy problematikou emočního vývoje člověka a důsledky narušení tohoto vývoje traumatickým zážitkem. Jsou zde popsané jednotlivé typy expresivních přístupů a modely práce s cílovou skupinou. Výzkum pak mapuje reálné použití expresivních přístupů v praxi sociální práce v ČR. Klíčová slova: Sociální práce, expresivní přístupy, arteterapie, dramaterapie, syndrom CAN, syndrom CSA, trauma, dítě, mládež
This thesis follows up models of expressive arts and their use in social work. The main focus is placed on work with traumatized children and young adults and therefore problematic of emotional development and the consequences of its disruption by experiencing a trauma. There are examples of different types of expressive arts and methods of work with this target group, which is often used in praxis. Theory follows up with research that maps the actual use of expressive art in praxis of social work in Czech Republic. Key words: Social work, expressive methods, art therapy, drama therapy, syndrome CAN, syndrome CSA, trauma, child, young adult