Podpora začínajícího učitele v mateřské škole
Support for a beginning teacher in kindergarten
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/150455Identifiers
Study Information System: 233512
Collections
- Kvalifikační práce [23976]
Author
Advisor
Referee
Novotná, Veronika
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
8. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Učitel|začínající učitel|uvádějící učitel - mentor|mateřská škola|problémy začínajících učitelů|mentoring|hospitace|adaptařní období|Sypo|Učitel naživoKeywords (English)
Teacher|Novice Teacher|mentor|nursery school|Problems of Novice Teachers|mentoring|inspection|adaptation period|SYPO|Teach liveBakalářská práce pojednává o podporách začínajících učitelů v mateřských školách. Cílem práce je zjistit, jaké podpory jsou nabízeny začínajícím učitelům v mateřských školách a zda je tato podpora pro začínající učitele dostačující. Teoretická část obsahuje základní pojmy, které jsou aplikovány v bakalářské práci. Dále zde jsou představeny podpory, které mohou začínající učitelé v mateřské škole využívat. Výzkumná část popisuje průběh výzkumu, který byl realizován prostřednictvím osmi narativních rozhovorů. Před rozhovory vyplnili respondenti online dotazník, který sloužil jako předvýzkum. Provedeným výzkumem jsme zjistili, že největší podporu mají začínající učitelé v uvádějícím učiteli a v hospitaci u zkušenějšího kolegy. Proto je potřeba co nejlépe zaškolit uvádějící učitele, aby byla tato podpora co nejkvalitnější. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The subject of this bachelor thesis is the support of beginning teachers in kindergartens. The aim of this paper is to find out what kind of support is offered to novice kindergarten teachers and whether this support is sufficient. The theoretical part contains basic concepts which are used in this paper. Further presented are different kinds of support that beginning kindergarten teachers can make use of. The research part of this thesis describes the process of a survey, which was carried out through eight narrative interviews. Before the interviews took place, respondents filled out an online questionnaire which served as preliminary research. The results of this survey show that novice teachers find the most support in their mentors and in observing lessons given by experienced colleagues. That is why it is necessary to train mentors as well as possible to provide the best support possible. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Citace dokumentu
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Osobnost učitele v pojetí studentů
Defence status: DEFENDEDSvobodová, Ludmila (Univerzita Karlova, Husitská teologická fakulta, 2019)Date of defense: 24. 9. 2019The Master thesis with the name "Personality of a Teacher in Students' Perception" is divided into two parts - a theoretical part and a practical part. The theoretical part is divided into four chapters. The first chapter ... -
Kázeň a začínající učitel
Defence status: DEFENDEDDvořáková, Jitka (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2020)Date of defense: 10. 9. 2020 -
Problematika hodnocení připravenosti studentů a začínajících učitelů na výkon učitelské profese
Defence status: DEFENDEDŠtoudek, Martin (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015)Date of defense: 29. 5. 2015Závěrečná práce se zabývá problematikou pregraduální přípravy studentů učitelství na Pedagogické fakultě Jihočeské univerzity a jejich pozdější začleňování do praxe. Práce ověřuje, zda se u studentů změnily předpoklady k ...