Interpretation of European realistic painting in the school of Akita Ranga
Pojetí evropské realistické malby v malířské škole Akita Ranga
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/150282Identifikátory
SIS: 236419
Kolekce
- Kvalifikační práce [23729]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kraemerová, Alice
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Japonská studia
Katedra / ústav / klinika
Ústav asijských studií
Datum obhajoby
2. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Akita Ranga|japonské malířství|18. století|realismus|kačóga|zátišíKlíčová slova (anglicky)
Akita Ranga|japanese painting|18th century|realismus|kachōga|still lifeTato bakalářská práce se zaměřuje na evropské pojetí realistické malby v tvorbě malířů školy Akita Ranga v období japonského novověku. V 18. století vzrostl zájem o evropské vědy, zejména medicínu, astronomii a nauku o přírodě a současně také zájem o nové malířské přístupy, které lze zaznamenat v různých částech Japonska. Cílem této práce je poukázat na vlivy evropské malby, která poskytla umělcům školy Akita ranga možnost odpoutat se od tradičních malířských vzorů a poukázat na pojetí realismu v obrazech květin a ptáků. Práce je rozčleněna do tří částí, přičemž v první části vysvětluje umělecko-historický kontext období Edo (1603-1867). V druhé části se věnuje vzniku školy Akita Ranga a osobnostem Satake Šozana, Hiragy Gennaie a Odano Naotakeho. Třetí část se soustřeďuje na realistické prvky v obrazech květin a ptáků a v jejich variacích - zátiších. V tvorbě školy Akita ranga se tento žánr osamostatňuje od tradičního způsobu vyobrazení a díky poučení z evropské i čínské malby vytváří nový kompoziční typ zátiší nebo variantu zátiší jakožto nedílnou součást krajinomalby. Klíčová slova: Akita ranga; japonské malířství; 18. století; realismus; kačóga; zátiší;
This bachelor thesis focuses on the european approach to the realistic painting, which can be seen in the works of art of the Akita ranga school during the modern history of Japan. The rise of interest in European sciences, especially medicine, anstronomy and natural history was growing during 18. century. In some parts of Japan can be also seen the rise of interest in new painting techniques. The aim of this study is to show the influences of European painting tradition, which helped painters of Akita ranga to become independent of japanese indigenous traditional conceptions. The other goal of this study is to point to the approach to realism manifested in the bird-and-flower paintings. This thesis consists of three parts. In the first part, there is an explanation of historical and artistic context of the Edo period (1603-1867). The second part describes the origin of the Akita ranga school and the notable persons related to the school, Satake Shozan, Hiraga Gennai and Odano Naotake. The third part focuses on the realistic elements in the paintings of flowers and birds a in their variations - still lifes. In the works of art in the Akita ranga school the still life becomes a genre on its own and thus becomes independent on the traditional conceptions. The Akita ranga "members"having the...