Čeština dětí migrantů ve Stockholmu, případová studie
Czech of migrants children in Stockholm, case study
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/150262Identifikátory
SIS: 231111
Kolekce
- Kvalifikační práce [23729]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šebesta, Karel
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav českého jazyka a teorie komunikace
Datum obhajoby
1. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
český jazyk|čeština jako druhý jazyk|čeština v zahraničí|dítě|Stockholm|migranti|komunikaceKlíčová slova (anglicky)
Czech language|Czech as a Second Language|Czech Abroad|Child|Stockholm|Migrants|CommunicationTato bakalářská práce je případovou studií, která mapuje a popisuje úroveň českého jazyka dětí českých migrantů žijících ve švédském Stockholmu. Výzkum probíhal skrze nahrávky interakcí založených na obrázcích a na strukturovaných rozhovorech s rodiči. Ve svých výsledcích se práce zaměřuje na flexi, správnost užívaných tvarů slov, a lexikum, a to jak v jeho rozmanitosti v rámci pěti vybraných témat (rodina, koníčky a záliby, jídlo, zvířata a povolání), tak v užití jinojazyčných prvků. Vybrané děti ovládají český jazyk na vyšší úrovni, než bylo předpokládáno. Jazyk dětí se obvykle nachází na komunikační úrovni, chyby ve skloňování a časování byly často ojedinělé. Slovní zásoba byla v rámci témat rozmanitá, měla však společný základ v obrázcích, které byly v průběhu rozhovoru předkládány. Klíčová slova Český jazyk, čeština jako druhý jazyk, čeština v zahraničí, dítě, Stockholm, migranti, komunikace
This thesis is a case study that maps and describes the level of Czech language of children of Czech migrants living in Stockholm in Sweden. The research was executed by recordings of interactions based on pictures and recordings of structured interviews with parents. This study focuses on flexion, the correctness of used word shapes, and lexicon in its variability in five selected topics (family, hobbies, food, animals and jobs) including use of elements of foreign languages. Selected children speak at a higher level of language than assumed. Their language is on communicative level and their errors were often isolated. The vocabulary was diverse, however, it had common ground in pictures that were part of the interview. Key words Czech language, Czech as a Second Language, Czech Abroad, Child, Stockholm, Migrants, Communication