Dětská próza Petry Soukupové
Children's prose by Petra Soukupová
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/149225Identifiers
Study Information System: 231638
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Advisor
Referee
Vojtíšek, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
1. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
dětská literatura|aspekt dětství|Petra Soukupová|implikovaný čtenářKeywords (English)
children's literature|child aspect|Petra Soukupová|implied reader(česky): V bakalářské práci se zabýváme analýzou uplatnění dětského aspektu v rámci intencionální dětské tvorby současné české spisovatelky Petry Soukupové. Analýzu tedy provádíme na základě následujících vybraných titulů, řazených do oblasti literatury pro děti a mládež: Bertík a čmuchadlo (2014), Kdo zabil Snížka? (2017) a Klub divných dětí (2019). Cílem první části práce je nastínění pojmů literatura pro děti a mládež (LPDM), dětský aspekt a (dětský) implicitní čtenář. V druhé části této práce se opíráme o pojmy definované v předchozí teoretické části a uplatňujeme již tyto pojmy v celkové analýze děl. Po vymezení teoretických pojmů docházíme ke zjištění, že pojem implicitní čtenář úzce souvisí s dětským aspektem a pokládáme tyto dva pojmy pro účely této práce za zaměnitelné, tudíž není potřeba se věnovat uplatnění dětského implicitního čtenáře jako samostatnému pojmu v praktické části. V závěru vyhodnocujeme výsledky interpretace a míru uplatnění dětského aspektu v rámci analyzovaných titulů.
(in English): In the bachelor thesis we analyse use of the child aspect within the intentional children's literature of current Czech author Petra Soukupová. We carry out the analysis of the following chosen titles, fitting to the category of children's literature: Bertík a čmuchadlo (2014), Kdo zabil Snížka? (2017) and Klub divných dětí (2019). The target of the first part of this thesis is definition of children's literature (LPDM), a child aspect and an (child) implied reader. In the second part of this bachelor thesis we use the concepts defined in the previous theoretical part and we already apply these concepts in overall analysis of titles. After we defined the theoretical concepts, we find out that the concept of the child implied reader closely relates with the child aspect and hence we consider them as interchangeable in this bachelor thesis and it is not needed to develop child implied reader as an individual concept in the practical part. In the closing section we evaluate the results of the interpretation and the extent of application of the child aspect within the analysed titles.