Porovnání systémů pěstounské péče a dětských domovů v Ústeckém kraji.
Comparison of foster care systems and children's homes in the Ústí nad Labem region
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/148200Identifikátory
SIS: 233033
Kolekce
- Kvalifikační práce [23976]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Lorenzová, Jitka
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
6. 9. 2021
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Náhradní rodinná péče|ústavní výchova|pěstounská péče|funkce rodiny|práva dětíKlíčová slova (anglicky)
substitute family care|institutional care|foster care|family function|children's rightsDiplomová práce je zaměřena na rozdíly v systému péče o děti v dětském domově a v pěstounské péči. Mezi základní právo dětí v případě jejich odloučení od rodičů, které vychází z Úmluvy o právech dítěte, patří právo na pravidelný osobní kontakt s rodiči (v případě, že je takový kontakt v zájmu dítěte). První část diplomové práce je zaměřena na právní ukotvení dětských domovů a pěstounské péče. Pozornost je zaměřena na citovou vazbu dětí v těchto formách náhradní péče a s ní související právo dětí na kontakt s biologickou rodinou. Proto se diplomová práce orientuje také na podporu kontaktu dětí s biologickou rodinou, která je zejména v náhradních formách péče o dítě zásadní. Druhá část diplomové práce zahrnuje výzkum, který se zaměřuje na děti v dětských domovech a pěstounské péči v Ústeckém kraji a jehož cílem je zjistit, jaký je systém podpory kontaktu dětí s biologickou rodinou, zda mají děti v dětských domovech a pěstounské péči dospělou osobu, ke které mají důvěru, jaká je míra kontaktů dětí s biologickými rodiči a jaký má dopad styk s rodiči na děti.
The diploma thesis is focused on the differences in the system of child care in a children's home and in foster care. The fundamental right of children in the event of their separation from their parents, which is based on the Convention on the Rights of the Child, includes the right to regular personal contact with parents (if such contact is in the best interests of the child). The first part of the diploma thesis is focused on the legal anchoring of institutional education and alternative family education with a focus on children's homes and foster care. Furthermore, the basic rights of children, especially the right of children to contact with the biological family with a focus on the description of the practical functioning of supporting the contact of children with the biological family in children's homes and foster care. The second part of the diploma thesis is focused on research, the aim of which is to find out, through quantitative research, how children growing up in a given form of alternative care perceive the support of contact with the biological family.