Xenofobní motivy ve španělské pozdně renesanční a barokní dramatice
Xenophobic Motives in the Spanish Late-Renaissance and Baroque Drama
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/148182Identifiers
Study Information System: 236421
Collections
- Kvalifikační práce [23620]
Author
Advisor
Referee
Christov, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Theatre Studies
Department
Departement of Theatre Studies
Date of defense
7. 9. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
španělské drama|renesance|baroko|xenofobieKeywords (English)
Spanish drama|Renaissance|Baroque|xenophobiaZáměrem mé práce je prozkoumat motivy rasové a národnostní předpojatosti ve španělské dramatice "Zlatého věku." Na vybraných příkladech z pozdně renesančních a raně barokních her sleduji četnost a expresivnost rasově laděných narážek a postojů založených na delegitimizaci a diskriminaci etnik v nábožensky a národnostně se konsolidujícím státě. Všímám si i vývoje dobových xenofobních motivů, směřovaných jak na příslušníky národů vyznávajících islám a judaismus, tak i na další "pohanská" etnika. S pomocí odborné literatury se pokouším tyto motivy utřídit, event. zasadit do dobového a životopisného kontextu.
The aim of my work is to explore the motives of racial and national prejudice in the drama of the Spanish Golden age. On selected examples from the late Renaissance and early Baroque plays, I reflect on the frequency and expressiveness of racially defaming allusions and attitudes based on delegitimization and discrimination of ethnic groups in the religiously and nationally consolidating state. I also notice the development of contemporary xenophobic motives, targeted at members of nations professing Islam and Judaism, as well as other "pagan" ethnic groups. Using literature I try to classify these motives, alternatively to set them into a contemporary historical and biographical context.