České střední školy v Hradci Králové ve školních letech 1938/39-1944/45
The Czech intermediate schools in Hradec Králové in school years 1938/39-1944/45
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/13141Identifikátory
SIS: 49753
Kolekce
- Kvalifikační práce [23745]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Čechurová, Jana
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Historie
Katedra / ústav / klinika
Ústav českých dějin
Datum obhajoby
13. 9. 2007
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Hradec Králové lze už od 19. století považovat za skutečné "město škol". Prozřetelnost vedoucích činitelů města připravila vhodné podmínky pro rozvoj základního i středního stupně vzdělání. Postupně se vystavěly prostorné školní budovy, jež poskytovaly důstojné zázemí pro kvalitní výuku. I S tímto potenciálem Hradec vstupoval do nové éry svého vývoje v časech první republiky, jež přinesly významný urbanistický i hospodářský rozkvět. Ne nadarmo se město v onom údobí nazývá "salónem republiky". Ve 20. letech 20. století ve městě či jeho nejbližším okolí fungovala mateřská škola, chlapecká, dívčí a smíšená obecná škola a rovněž chlapecká a dívčí měšťanka. Střednímu školství se věnovala dvě gymnázia, reálka, učitelský ústav, obchodní akademie, dále zde působil teologický ústava seminář, odborná škola pro ženská povolání, Ústav učitelek domácích nauk, průmyslová škola, odborná koželužská škola, rolnická škola v Kuklenách, hospodyňská škola ve Stěžerách a obvodní odborné školy pro živnosti (např. mechanicko-technické, oděvní, potravní.. .atd.).2 Narodila jsem se a celý svůj dosavadní život jsem strávila v Hradci Králové. Jeho bohatá historie mne ovlivňovala od dětství, a tak mi přišlo zcela přirozené, věnovat se hlouběji jeho dějinám. Z předešlých řádků vyplývá, že školství hrálo a do dnešních dnů stále hraje...
The paper deals with the topic of Czech secondary educational institution falling into the scope of school years 1938/39 and 1944/45. It is also concentrated on this level of education In the final period of "the first republic", as well as in the era of"the second republic" and most of all on the period of nazi occupation. The work lS related to specific Czech secondary educational institutions providing general education in Hradec Králové in the time range mentioned above. Events in the town with overlapping into other places throughout Eastern Bohernia and the rest of the country / protectorate are depicted in individual chapters to put the life in school into broad connections which represented contemporary atmosphere. The core of the work is focused on grammar school and another grammar school for girls which are situated in Hradec Králové and became the general grammar school during the school years 1941 - 1942. In these sections the author of this paper describes the events in individual institutions. Moreover, the statistical point of view is presented as well, e.g. the quantity of pupils who attended the school, the change of number of pupils within years, the structure of students according to their religions, places ofbirth, mother tongues (nationalities), and citizenships.