Diagnostika specifických poruch učení a chování a ovlivnění vývoje dětí s těmito poruchami
Diagnostics of the Special Laerning and Behavioural Disorders and Affection of Progression of Children with these Disorders
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12819Identifiers
Study Information System: 18650
Collections
- Kvalifikační práce [1561]
Author
Advisor
Referee
Nejedlá, Dana
Faculty / Institute
Protestant Theological Faculty
Discipline
Pastoral and Social Work
Department
Jabok
Date of defense
10. 9. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Satisfactory
Tato práce se zabývá diagnostikou a nápravou specifických poruch učení a chování. Je určena rodičům a vychovatelům dětí s těmito poruchami. Východiskem této práce je skutečnost, že specifické poruchy učení se nemusejí projevovat jen v oblasti tzv. školních dovedností (čtení, psaní, počítání), ale velice často se projevují i v jiných oblastech, jako např. v oblasti smyslů (poruchy zraku, sluchu), které mohou být zároveň příčinou školní neúspěšnosti a problémů v osvojování si učiva dětmi. Zabývá se také možnými poruchami chování a problémy v sociální a emocionální oblasti vyplývajícími z obtíží dětí se specifickými poruchami učení. Cílem je vést rodiče a vychovatele k aktivní pomoci dětem v překonávání těchto obtíží a nedostatků. Poskytuje jim proto nejen základní informace o povaze specifických poruch učení a chování, jejich diagnostice a projevech v dílčích oblastech, ale i konkrétní náměty a nápady na aktivity směřující k podpoře dětí se specifickými poruchami učení a chování, reedukaci a kompenzaci jejich obtíží. Vychází totiž i z přesvědčení, že cesta k úspěšné nápravě specifických poruch učení a chování je z velké míry závislá i na práci rodičů a vychovatelů, kteří s dítětem mohou trávit delší čas než speciální pedagogové a jiní odborníci. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The bachelor thesis deals with diagnostics of the special learning and behavioural disorders and affection of progression of children with these disorders focuses on special learning and behaviour disorders, its diagnostics and rehabilitation. It is dedicated to parents and educators of children with these disorders. The special education disorders may not appear in learning the school stills (e.g. reading, writing and counting) but very often they appear in other spheres (e.g. senses), which is the presupposition built upon the author's experience. These sensual disorders may become obstacles in learning the school stills leading to failure. This work also stresses possible disorders and problems within social and emotive sphere resulting from learning and behaviour disorders. The objective is to lead the parents and educators to active assistance to these children in surpassing of these difficulties and inadequacies. That is why this work offers not only fundamental information about the character of special learning and behaviour disorders, their diagnostics and symptoms in partial areas, but also concretes the chosen topics and ideas for activities designed to a support of the children with special learning and behaviour disorders, reeducation and compensation of their difficulties. This work builds...