Asistent pedagoga a vliv jeho spolupráce s učitelem na řízení učebních činností žáka
Asistant of pedagogue and the influence of his cooperation with teacher on the management of the pupil's learning activities
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/128117Identifiers
Study Information System: 231544
Collections
- Kvalifikační práce [23976]
Author
Advisor
Referee
Kasíková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
3. 6. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
asistent pedagoga|učitel|spolupráce|žák|řízení učebních činností|kvantitativní výzkumKeywords (English)
assistant of pedagogue|teacher|cooperation|pupil|management of learning activities|quantitative research(česky) Hlavním cílem diplomové práce je zmapovat spolupráci asistenta pedagoga a učitele při řízení učebních činností žáka jak z pohledu asistenta pedagoga, tak i učitele. V teoretické části je věnována pozornost samotnému vymezení pozice asistenta pedagoga a učebních činností žáka ve výchovně vzdělávacím procesu. Dále specifikuje spolupráci asistenta pedagoga s učitelem, a to především jejich týmovou spolupráci a přípravu na výuku zahrnující společné plánování, realizaci a hodnocení. Empirická část je založena na kvantitativním výzkumu formou online dotazníkového šetření, které bylo vyhotoveno ve dvou provedení pro asistenty pedagoga a učitele. Na základě výsledků jsou zjištěny nejdůležitější podmínky a specifika spolupráce asistentů pedagoga s učiteli při řízení učebních činností žáka v rámci inkluzivního vzdělávání.
(in English): The main aim of this diploma thesis is to chart the cooperation of the assistant of pedagogue and the teacher in the management of a pupil's learning activities from the point of view of both the assistant of pedagogue and the teacher. In the theoretical part, attention is paid to the very definition of the position of the assistant of pedagogue and the learning activities of the pupil in the educational process. It also specifies the cooperation of the assistant of pedagogue with the teacher, in particular their teamwork and preparation for learning, including joint planning, implementation and evaluation. The empirical part is based on quantitative research in the form of online questionnaire survey which was prepared in two versions for the assistants of pedagogue and the teachers. Based on the results, the most important conditions and specifics of the cooperation between assistants of pedagogue and teachers in the management of pupil's learning activities within inclusive education are identified