Grafické projevy u ohrožených žáků mladšího školního věku
Graphic manifestation of children of younger school age at risk
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/125375Identifiers
Study Information System: 206863
Collections
- Kvalifikační práce [19355]
Author
Advisor
Referee
Kučerová, Olga
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Art
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 1. 2021
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
specifické poruchy učení, dysgrafie, výtvarný projev, kresba, mladší školní věkKeywords (English)
specific learning disorders, dysgraphy, art expression, drawing, younger school ageTato práce se zabývá specifickou oblastí poruch učení, která souvisí s hrubou a jemnou motorikou. Proto se zaměřuje především na projevy dysgrafie. Jejím cílem je totiž postihnout zvláštnosti této poruchy v závislosti na kresbě a výtvarných schopnostech žáků. V práci je použita Rey-Osterriethova komplexní figura a doplňující úkoly, které jsou s touto figurou srovnávány. Rey-Osterriethova komplexní figura je známý a používaný diagnostický nástroj v oblasti poruch učení a v této práci slouží k porovnání výkonů žáků. Důležitá je výtvarná schopnost žáka, jeho vnímání perspektivy, prostorové kompozice a práce s linií. Výkon každého žáka je v práci podrobně popsán, jak pomocí kvantifikace, tak pomocí písemného popisu. V práci se také nachází kazuistiky a porovnání výsledků žáků, kteří se odlišují od průměrných hodnot.
This dissertation is based on specific areas of learning and disabilities that are related to gross and fine motor skills and the main focus is on the manifestations of dysgraphia. The aim is to affect the peculiarity of these disorders depending on the drawing and artistic abilities of students which requires Rey-Osterrieth's complex figure and additional tasks that are compared with this figure. Rey-Osterrieth's complex figure is a well-known and used diagnostic tool in the field of learning disabilities and it is used to compare the performance of students. The student's artistic ability, perception of perspectives, spatial composition, and work with lines are very important. The performance of each student is described in detail in this dissertation, both through quantification and through a written description. In the dissertation, there can found a case study and a comparison of students that differ from the average data.