Prvotní reflexe dopadu epidemie koronaviru na sociální služby v ČR
PRIME IMPACT OF THE CORONAVIRUS EPIDEMIC ON SOCIAL SERVICES IN THE CZECH REPUBLIC
Vědecký článek
Issue Date
2020Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaPraha
Praha
Source document
Fórum sociální práce (web)ISSN: 2336-6664
Periodical publication year: 2020
Periodical Volume: 2020
Periodical Issue: 2
Link to license terms
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/Ve své stati podáváme obraz dopadu epidemie koronaviru na sociální služby v našich podmínkách. Uvedený dopad byl sledován prostřednictvím výpovědí sociálních pracovníků, vedoucích pracovníků a pracovníků v sociálních službách. Jednotlivá data byla získána anketním šetřením. Nastalá situace byla na úrovni primárního zhodnocení v pojetí Lazaruse shledána všemi dotázanými aktéry zátěžovou až stresovou. V rámci sekundárního zhodnocení na úrovni prožitku jsme získali představu, jaké strategie zvládání byly jednotlivými aktéry užity. Dospěli jsme tak k představě, jak byla nastalá situace jednotlivými účastníky interpretována, jak a s jakými úspěchy aktéři v této situaci jednali, což nám umožnilo z části přiblížit případy dobré praxe, které se mohou stát vyjádřenou zkušeností a následně mohou být tyto poznatky užity v obdobných situacích v budoucnosti.
In the paper we present the view of the corona-virus pandemic’s effect on the social services in our conditions. The mentioned effect was registered thanks to statements provided by social workers, management workers and workers in social services. Individual data-points were obtained using polls. The occurred situation was by all questioned participants primary evaluated, following Lazarus, as being burdening up to stressful. Within secondary evaluation at the level of experience, we have gotten an idea of what coping mechanisms were used by individual participants. We arrived to a notion of how the occurred situation was interpreted by individual participants, how and how successfully participants acted in this situation, which allowed us to partially approximate cases of good practice, which can become the expressed experience. Consequently, this knowledge can be applied in similar situations in the future.