"Národní obrození" jako problém didaktický
"National revival" as a didactic problem
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122854Identifikátory
SIS: 204074
Kolekce
- Kvalifikační práce [23729]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vojtíšek, Ondřej
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Ústav české literatury a komparatistiky
Datum obhajoby
7. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
národní obrození|střední škola|český jazyk a literatura|didaktické materiály|učebnice|analýzaKlíčová slova (anglicky)
national revival|secondary school|Czech language and literature|didactic materials|textbooks|analysisDiplomová práce se zabývá vyučováním literatury českého národního obrození na střední škole. Jejím cílem je analýza vybraných učebnic a příruček používaných na středních školách a na základě této analýzy se pokouší charakterizovat nejdůležitější aspekty tohoto období. Přibližuje, jak je žákům středních škol vysvětlován samotný termín "národní obrození", jaký je časový rozsah tohoto období, jací autoři tohoto úseku českých literárních dějin jsou zahrnuti do jednotlivých učebnic a také do kánonu děl vyžadovaných k závěrečné maturitní zkoušce. Jednotlivé aspekty porovnává s východisky odborné literatury. Práce si klade otázku, zda a do jaké míry učebnice vytvářejí obraz tohoto tématu pro školní účely, jak ovlivňují povědomí žáků o tématu. Na závěr navrhuje i konkrétní postupy a aktivity, které mohou být využity ve výuce literatury českého národního obrození na středních školách či gymnázií.
This thesis concern with the teaching of the literature of the czech national revival at the secondary school. Its aim is to analyze selected textbooks and manuals used in secondary schools and based on this analysis it tries to characterize the most important aspects of this period. It describes how the term "national revival" is explained to high school students, what is the time range of this period, which authors of this section of czech literary history are included in individual textbooks and also in the canon of works required for the final school- leaving examination. It compares individual aspects with the starting points of the professional literature. The work raises the question of whether and to what extent textbooks create an image of this topic for school purposes, how they affect students' awareness of the topic. Finally, it proposes specific procedures and activities that can be used in teaching the literature of the czech national revival at secondary schools and grammar schools.