Komparace vybraných středoškolských učebnic české literatury z první poloviny 20. století
The Comparison of Selected High School Textbooks of Czech Literature from the First Half of the 20th Century
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122720Identifikátory
SIS: 211456
Kolekce
- Kvalifikační práce [23729]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Vojtíšek, Ondřej
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Český jazyk a literatura - Filozofie
Katedra / ústav / klinika
Ústav české literatury a komparatistiky
Datum obhajoby
2. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
učebnice české literatury|literární vyučování|literární historie|Jaroslav Vlček|Jan Jakubec|Arne NovákKlíčová slova (anglicky)
textbooks of Czech literature|teaching literature|literary historiography|Jaroslav Vlček|Jan Jakubec|Arne NovákTématem práce je komparace vybraných středoškolských učebnic české literatury, které vznikly a byly užívány v průběhu první poloviny 20. století, z hlediska společensko- politických změn (tj. především změn ve školství souvisejících s proměnami státního zřízení v letech 1918, 1938 a 1948) a proměn diskurzu českého literárního dějepisectví (zejména vzhledem k velkým literárněhistorickým pracím daného období). Práce chce zkoumat, nakolik se obraz české literatury představovaný v středoškolských učebních textech měnil vzhledem k jmenovaným faktorům a nakolik byla naopak v rámci učebního pojetí literatury uchovávána kontinuita. Zajímá ji tedy zejména volba učebního materiálu, jeho struktura, resp. výklad v analyzovaných učebních textech. V úvodní (metodologické) části práce budou stručně představeny (s ohledem na proměny středoškolského literárního vyučování v první polovině 20. století) zásadní literárněhistorické práce, resp. směry daného období a reflektovány vybrané tematicky blízké práce. V praktické části práce proběhne vlastní komparace na základě vymezených hledisek.
The topic of the presented thesis is a comparison of selected high school textbooks of Czech literature, which were created and used during the first half of the 20th century, in terms of sociopolitical changes (i.e. notably changes in education related to transformation of the system of government in 1918, 1938 and 1948) and changes in the discourse of Czech literary historiography (especially in view of the major literary-historical works of the period). The thesis aims to examine the extent to which the image of Czech literature presented in high school textbooks has changed with respect to the named factors and, on the contrary, to what extent continuity has been maintained within the concept of teaching literature. The thesis is therefore mainly focused on the choice of taught material, its structure, resp. interpretation in the analyzed textbooks. In the introductory (methodological) part of the thesis major literary-historical works, resp. theories of the given period (with regard to the changes of high school literary teaching in the first half of the 20th century) will be briefly introduced and selected thematically related works will be reflected. In the practical part of the thesis the comparison will be made on the basis of defined aspects.