Česká nová vlna v rockové hudbě a politika přestavby 1986-1989
Czech new wave rock music and the politics of Perestroika 1986-1989
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122628Identifikátory
SIS: 220535
Kolekce
- Kvalifikační práce [23328]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Valenta, Martin
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Historie - hospodářské a sociální dějiny
Katedra / ústav / klinika
Ústav hospodářských a sociálních dějin
Datum obhajoby
9. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Nová vlna|punk|alternativa|kulturní instituce|Socialistický svaz mládeže|přestavba|Rockfest|Palác kultury|X. správa StB|dějiny každodennostiKlíčová slova (anglicky)
New wave|Punk|Alternative music|Cultural institutions|Socialist union of youth|Perestroika|Rockfest|Palace of culture|Counterintelligence|History of everyday lifeDiplomová práce si klade za cíl zachytit a vysvětlit proměny v milieu nonkonformní rockové hudby v souvislosti s politikou přestavby v Československu v letech 1986-89. Základní metodický rámec vytváří interpretační triáda, jejíž jednotlivé perspektivy v sobě zahrnují různé historiografické přístupy (sociologie Ivo Možného, postmoderní dekonstrukce autoritativního diskurzu, tzv. totalita zdola ad.). Kapitola pojednávající o represi rockové hudby analyzuje způsoby práce StB v osmdesátých letech a přitom rozkrývá pozadí několika typických případů (Pražský výběr, Visací zámek, Michael's Uncle). Další kapitola vysvětluje různící se přístupy nonkonformních rockerů ke kulturnímu uvolňování reprezentovaného oficiálním festivalem Rockfest. Poslední analytická kapitola se zabývá vývojem vnímání dobových autorit. V závěru se ukazuje, že nejzásadnější proměnou prošel právě vztah k autoritativním horizontům, jejichž rozklad vedl k proměně sociálního pole a svým dílem přispěl k rozpadu režimu státního socialismu.
The diploma thesis aims to capture and explain the changes in the milieu of nonconformist rock music in relation to the policy of Perestroika in Czechoslovakia during the years 1986- 89. The primary methodological framework is created by an interpretive trichotomy where each perspective includes various historiographical approaches (sociology of Ivo Možný, postmodern deconstruction of authoritarian discourse, so-called totality from below, etc.). The chapter dealing with the repression of rock music analyses the working methods of secret police (StB) in the 1980s while revealing the background of several typical cases (Pražský výběr, Visací zámek, Michael's Uncle). Next chapter explains the differing approaches of nonconformist rockers towards the cultural relief represented by the official festival "Rockfest". The last analytical chapter deals with perception of contemporary authorities. In conclusion it turns out that the relationship to the authoritarian horizons underwent the most fundamental transformation. The disintegration of those authoritarian horizons led to transformations inside the social field and contributed to the decline of the regime of state socialism.