Dětská porozumění sociální stratifikaci s ohledem na profese
Children's understanding of social stratification regarding occupation
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122378Identifiers
Study Information System: 224279
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Advisor
Referee
Tichá, Milena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
1. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
dětská porozumění, struktura společnosti, profese, kvalitativní výzkum, polostrukturovaný rozhovorKeywords (English)
children's understanding, social stratification, occupation, qualitative research, semi-structured interviewDiplomová práce se zaměřuje na zkoumání dětských porozumění u žáků prvního stupně základní školy. Hlavním předmětem jsou představy žáků o struktuře společnosti s ohledem na profese. Cílem práce je zjišťování dětských porozumění, které reflektují společenskou strukturu. Snaží se odhalit, zda žáci prvního stupně vnímají neviditelnou síť statusů a rolí, které vyplývají ze struktury naší společnosti a jsou nositelem společenských pravidel a dohod. Teoretická část práce vymezuje sociologické pojmy, věnuje se tématům souvisejícím se strukturou společnosti a popisuje minulé i současné teoretické proudy. Zmiňuje také některé domácí i zahraniční výzkumy. Vzhledem k velmi malému množství výzkumů na toto téma čerpá teoretická část inspiraci z diplomových prací, které se věnovaly stejnému tématu, nýbrž u žáků druhého stupně základních škol nebo u žáků středních škol. Praktická část popisuje vlastní výzkumnou sondu. Hlavní výzkumnou otázkou je Jak a na základě čeho dítě uvažuje o struktuře společnosti s ohledem na profese?. Kvalitativní výzkumná sonda realizovaná metodou polostrukturovaného hloubkového rozhovoru zkoumá kritéria, která žáci berou v úvahu při promýšlení tématu. Výsledky jsou analyzovány metodou otevřeného kódování a interpretovány. Výsledky výzkumné sondy naznačily, že žáci vnímají a různým...
The thesis is focused on research for children's understanding of social stratification on primary school. The main topic are children's representations of the structure of society regarding occupations. The aim is the diagnoses of children's understanding reflecting the structure of society. It tries to reveal if children on primary school percieve invisible network of statuses and roles that result from the structure of our society and carry social rules and agreements. The theoretical part defines socialogical terms, deals with topics concerning the structure of society and describes past and current theories of social stratification. It also presents home and foreign research of children's understanding. Considering a little amount of research on this topic, the thesis draws inspiration from another theses focused on the same topic, yet aimed at children on secondary school. The practical part describes the qualitative research of the thesis. The major issue is How and on which basis a child thinks about the structure of society regarding occupations?. Qualitative research using the method of the depth semi-structured interview studies criteria taken into consideration by children thinking about this topic. The results are analysed by the method of process coding and presented by...