Brutalismus v architektuře 20. století a jeho didaktické využití
Brutalist architecture of the 20th century and its didactic avail
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122357Identifiers
Study Information System: 221255
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Advisor
Referee
Dvořáková, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools German language - Foundations of Humanities
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 9. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
architektura, architektura 20. stol, brutalismus, výuka architekturyKeywords (English)
architecture, 20th century architecture, brutalism, architecture in educationDiplomová práce se věnuje ikonám českého brutalismu, které jsou v současné době často předmětem diskuse. Snaží se čtenáři předložit ucelený pohled, který není omezen pouze technickým popisem samotné budovy, ale mapuje její stavbu od idey na papíře až po současný stav. Sleduje názorové proměny a pohled veřejnosti, který bývá často zakalen stigmatem doby, ve které stavby tohoto architektonického stylu vznikaly. Cílem práce je rozšířit povědomí o kvalitách brutalistní architektury mezi mladší generaci, která může v blízké budoucnosti o osudu těchto staveb rozhodovat. Tomuto účelu slouží didaktické zpracování určené pro studenty středních škol, které je se stavbami tohoto druhu seznámí blíže. KLÍČOVÁ SLOVA architektura, architektura 20. století, brutalismus, výuka architektury
The thesis focuses on the icons of the czech brutalism who are nowadays often a subject of discussion. It aims to provide coherent outlook to the reader, not just a technical description of the building but more so the process of its construction from the idea on the paper to the its final state. It observes how the views have been transformed and the perspective of the public, which is oftentimes dimmed by the stigma of the era in which these buildings were created. The goal of this thesis is to extend the knowledge about qualities of the brutalist architecture among younger generation so they could make better judgement of what will happen to these buildings in the future. For this purpose there is a didactic elaboration that will introduce brutalism to the high school students. KEYWORDS architecture, 20th century architecture, brutalism, architecture in education