Brutalismus v architektuře 20. století a jeho didaktické využití
Brutalist architecture of the 20th century and its didactic avail
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/122357Identifikátory
SIS: 221255
Kolekce
- Kvalifikační práce [19358]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Dvořáková, Michaela
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy německý jazyk - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra občanské výchovy a filosofie
Datum obhajoby
7. 9. 2020
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
architektura, architektura 20. stol, brutalismus, výuka architekturyKlíčová slova (anglicky)
architecture, 20th century architecture, brutalism, architecture in educationDiplomová práce se věnuje ikonám českého brutalismu, které jsou v současné době často předmětem diskuse. Snaží se čtenáři předložit ucelený pohled, který není omezen pouze technickým popisem samotné budovy, ale mapuje její stavbu od idey na papíře až po současný stav. Sleduje názorové proměny a pohled veřejnosti, který bývá často zakalen stigmatem doby, ve které stavby tohoto architektonického stylu vznikaly. Cílem práce je rozšířit povědomí o kvalitách brutalistní architektury mezi mladší generaci, která může v blízké budoucnosti o osudu těchto staveb rozhodovat. Tomuto účelu slouží didaktické zpracování určené pro studenty středních škol, které je se stavbami tohoto druhu seznámí blíže. KLÍČOVÁ SLOVA architektura, architektura 20. století, brutalismus, výuka architektury
The thesis focuses on the icons of the czech brutalism who are nowadays often a subject of discussion. It aims to provide coherent outlook to the reader, not just a technical description of the building but more so the process of its construction from the idea on the paper to the its final state. It observes how the views have been transformed and the perspective of the public, which is oftentimes dimmed by the stigma of the era in which these buildings were created. The goal of this thesis is to extend the knowledge about qualities of the brutalist architecture among younger generation so they could make better judgement of what will happen to these buildings in the future. For this purpose there is a didactic elaboration that will introduce brutalism to the high school students. KEYWORDS architecture, 20th century architecture, brutalism, architecture in education