"Obracení na víru" jako komunikační problém: situace prvního kontaktu
Proselyting in first-contact situations
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/12112Identifiers
Study Information System: 24969
Collections
- Kvalifikační práce [23745]
Author
Advisor
Referee
Ferenčík, Milan
Čmejrková, Světla
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
General Linguistics
Department
Institute of Linguistics
Date of defense
5. 12. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Práce se zabývá "obracením na víru" jakožto verbálním procesem, který "metodicky" uskutečňují, učí se, situačně adaptují a reflektují američtí mormonští misionáři v České republice. Analýza se zaměřuje na čtyři výzkumné otázky: 1) Jak misionáři "dělají" obracení na víru a jak je tento proces jakožto právě takový v rozhovoru rozpoznáván? 2) Jaká interakční práce konstituuje tento proces a jak se na ní podílejí sekvenční, preferenční, tematická a kategoriální organizace rozhovoru? 3) Jak mluvčí v situacích obracení na víru činí relevantním dané prostředí, které se vyznačuje kontaktem češtiny a angličtiny, resp. české (domácí) a americké (cizí) kultury? 4) Jak se jednotliví misionáři a jejich církev "chovají vůči jazyku", jak "spravují" svou jazykovou a kulturní kompetenci a jejich manifestace prostřednictvím a za účelem obracení na víru? Výchozími daty této studie jsou nahrané a transkribované interakce a terénní poznámky ze zúčastněného pozorování; v menší míře využívám tzv. interakční interview, následná interview a analýzu dokumentů. Hlavním teoretickým přístupem je etnometodologie neboli analýza metod, jejichž pomocí aktéři produkují a intepretují různé aspekty rozhovorů, aktivit nebo prostředí. Analytický aparát se opírá o konverzační analýzu, členskou kategorizační analýzu a teorii jazykového managementu.
This study explores the process of proselyting as methodically accomplished, learned, continually developed in particular situations, and reflected by American Mormon missionaries in the Czech Republic. The analysis is guided by four research questions: 1) How do missionaries "do" proselyting such that it is recognizable to them for what it is? 2) What interactional work constitutes this process, and how is this work done through the interplay of the organization of sequence, preference, topic and category? 3) How do the participants in these proselyting situations make relevant the given setting, in this case characterized by the contact between Czech (local) and American (foreign) languages and cultures? 4) How do the individual missionaries and their church "behave toward language", i.e. how do they manage language and cultural competence and their manifestations through and for the purpose of engaging in proselyting interactions? Recorded and transcribed first-contact public proselyting situations are used as the primary data in this study, supported to a lesser degree by participant observation, field notes, so-called interaction and follow-up interviews, and document analysis. Ethnomethodology, or the study of members' methods for producing and recognizing features of talk, activities, or settings, is...