Výchova bilingvních dětí v předškolním období
Education of bilingual children in preschool years
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/11999Identifikátory
SIS: 52080
Kolekce
- Kvalifikační práce [23745]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Poláčková, Věra
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
22. 1. 2008
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
"Výchova bilingvních dětí v předškolním období" je teoreticko-empirická studie, která se zabývá pedagogicko-psychologickými aspekty optimální výchovy přirozeně bilingvních dětí a dětí účastnících se cizojazyčné výuky v rodině a v mateřské škole. Takto pojatá výchova vychází z psychických potřeb předškolního dítěte. V teoretické části je popsán psychický vývoj dítěte s důrazem na jeho řeč a komunikaci. Je zde specifikována situace bilingvního jedince v sociálním, kulturním a politickém kontextu. Dále jsou uvedeny metody výchovy dítěte v bilingvní rodině a určité pochybnosti rodičů o její správnosti. Je konkretizována výchovně-vzdělávací činnost českých a cizojazyčných (zejména anglických) mateřských škol a jejich metod výuky a přístupu k dítěti s jiným jazykem. Výuka cizího jazyka v předškolním věku by měla být pojímána jako příprava na budoucí osvojování cizích jazyků a jako příležitost nahlédnout do jiných kultur. Empirická část práce obsahuje popis a poznatky ze zúčastněného pozorování dětí v jedné české a dvou anglických MŠ. Zjistila jsem, že v cizojazyčných MŠ může docházet k přecenění jednostranného jazykového cíle na úkor psycho-hygienických zásad výchovy dětí hovořících jiným jazykem, než je jazyk instituce. V těchto případech je klíčová role pedagogů, kteří mohou negativní dopady instituce na tyto...
"Education of bilingual children in preschool years" is an academic paper concerning the educational and psychological aspects in the optimal education of bilingual children and children attending nurseries in a foreign language. This kind of education originates from the mental and emotional needs of preschool children. The theoretical section concerns the psychological development of children with an emphasis on language and communication. There is the unique situation of the bilingual person in a social, cultural and political context, then there are concrete methods of bringing up a child in a bilingual family and their doubts about bilingualism. The paper desribes the eduational functions of Czech and foreign (specifically English) language nurseries and the methods of teaching preschool children. The teaching of a foreign language in nurseries is preparation for future learning of foreign languages and the challenge of exploring other cultures. The empirical section of the paper describes the results of a small inquiry, realised by observing children in one Czech and two English nurseries. It was found that in some "English nurseries" the learning of language was overemphasised to the prejudice of other psychological needs of some children. It concerned the children who had a different first language...