Odborně poskytovaná podpora studentům se zrakovým postižením na vysokých školách
Professionally provided support for students with visual impairment at universities
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/11929Identifiers
Study Information System: 52643
CU Caralogue: 990009373670106986
Collections
- Kvalifikační práce [23978]
Author
Advisor
Referee
Kodymová, Pavla
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Work
Department
Department of Social Work
Date of defense
24. 1. 2008
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Vysoké školy v České republice přebírají stále větší a větší díl odpovědnosti za kvalitu vzdělávání svých studentů, kteří jsou zrakově handicapováni. Jsou jim poskytovány základní i odborné služby a zřizují se střediska studijní podpory se speciálně určenou infrastrukturou. Úroveň konkrétních služeb i jejich rozsah se však meziuniverzitně liší, a to mnohdy i velmi výrazně. Práce proto hledá odpověď na otázku, za jakých podmínek systém studijní podpory pro tuto cílovou skupinu studentů vzniká a jaké konkrétní podpůrně studijní aktivity s sebou přináší. V obecně zaměřené části shromažďuje práce informace o tom, jakými tématy se dostupná literatura v této souvislosti zabývá a jaký prostor se ve službách studijní podpory odkrývá sociálním pracovníkům. Vedle toho jsou detailně zmapována jednotlivá střediska studijní podpory: jejich vznik, vzájemné odlišnosti a přínos pro studenty i odbornou veřejnost. Zvláštní kapitola nabízí srovnání provozu středisek studijní podpory a jejich podpůrných služeb se zařízeními, poskytujícími služby sociální. Při sestavování práce bylo využito kromě veřejně dostupných informací značného množství interních materiálů a osobních rozhovorů s podpůrnými pracovníky i se samotnými studenty. Vypracována byla podrobná tabulka aktivit středisek studijní podpory, která je výsledkem obsahové...
Universities in the Czech Republic are taking more and more responsibility for the quality of the education of their visually impaired students. Not only are they provided with basic and specialised services but study support centres with a special infrastructure are also being established. The level of the particular services and their range, however, differ - very often substantially - at various universities. This thesis, therefore, seeks to answer the question concerning under what conditions the system of study support for this target group of students arises and what particular supporting study activities it brings. In the theoretical section of the thesis information is collected as to what topics are being covered in the literature that is commonly available and what these sources actually reveal to social workers involved in the field of study support. Apart from that, individual study support centres are mapped in detail: their origin and mutual differences, as well as their contribution to both students and professionals.