Kooperativní výuka na málotřídní škole
The cooperative teaching at a little class school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/117396Identifiers
Study Information System: 143536
Collections
- Kvalifikační práce [19351]
Author
Advisor
Referee
Uhlířová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
3. 6. 2020
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Kooperace, kooperativní vyučování, malotřídní škola, heterogenní skupiny žákůKeywords (English)
Cooperation, cooperative teaching, small class school, heterogeneous groups of pupilsDiplomová práce se zabývá tématem aplikace modelu kooperativní výuky v prostředí malotřídních škol. Hlavním cílem diplomové práce je poukázat na specifika malotřídních škol v souvislosti s uplatňováním principů kooperativní výuky. Teoretická část se věnuje vysvětlení základních pojmů týkajících se malotřídní školy a poukazuje na základní aspekty, které souvisejí s konceptem malotřídních škol v České republice, popisuje specifické kvality vzdělávání v malotřídních školách, přičemž pozornost se dále zaměřuje na kooperativní vyučování a na specifika kooperativní výuky v malotřídních školách. Využíváno je jak dostupných monografií, tak i výzkumů, které byly v této oblasti již realizovány. Cílem empirické části je za pomoci dotazníkového šetření a případové studie identifikovat a popsat uplatňování kooperativního vyučování na malotřídních základních školách ve Středočeském kraji. Ačkoliv se kooperace může využít i na plně organizovaných školách, autorka se zaměřila především na možnosti její aplikace v prostředí malotřídních škol, které je v mnoha ohledech specifické a sama ho považuje za vhodné prostředí pro uplatňování kooperativního vyučování. Domnívá se totiž, že právě v malotřídních školách je kooperativní způsob výuky využíván více, než na školách bez rozlišení organizace. V návaznosti na...
The diploma thesis deals with the topic of application of the model of cooperative teaching in the environment of small schools. The main goal of the diploma thesis is to point out the specifics of small schools in connection with the application of the principles of cooperative teaching. The theoretical part deals with the explanation of basic concepts related to small schools and points out the basic aspects related to the concept of small schools in the Czech Republic, describes the specific qualities of education in small schools while focusing on cooperative teaching and the specifics of cooperative teaching in small schools. Both available monographs and researches that have already been carried out in this area are used. The aim of the empirical part is to identify and describe the application of cooperative teaching in small-class primary schools in the Central Bohemian Region with the help of a questionnaire survey and a case study. Although cooperation can be used in fully organized schools, the author focused mainly on the possibilities of its application in the environment of small schools, which is in many respects specific and she considers it a suitable environment for the application of cooperative teaching. She believes that it is in small schools that the cooperative way of...