Nahé figury v díle Hieronyma Bosche a způsob jejich ztvárnění
The naked figures in Hieronymus Bosch's artworks and their forms
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111471Identifikátory
SIS: 210414
Kolekce
- Kvalifikační práce [2233]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Zlatohlávek, Martin
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
19. 6. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Bosch, peklo, ráj, zahrada, nahé figury, hříchKlíčová slova (anglicky)
Bosch, Hell, Paradise, garden, naked figures, sinBakalářská práce pojednává především o způsobu, kterým Hieronymus Bosch zobrazoval nahé figury ve svém uměleckém díle a dále se zaměřuje na jejich možné inspirační zdroje. V potaz jsou brány základní badatelské studie, které ve svém díle shrnul Dino Buzzati roku 1992. K popisu byla vybrána nejznámější díla větších rozměrů, jako jsou triptychy Zahrada pozemských rozkoší, Fůra sena a také polyptych Vize ze záhrobí. Kromě samotného rozboru uměleckých děl obsahuje práce také dobové záznamy o tvůrci, popis středověké společnosti a jejího pohledu na akt, a v neposlední řadě také historické okolnosti, jež umělcovu tvorbu ovlivnily. Nakonec je zmíněn odkaz, který Hieronymus Bosch předal svým následovníkům a způsob, kterým ho uchopili. Klíčová slova Bosch, peklo, ráj, zahrada, nahé figury, hřích,
This bachelor's thesis "The naked figures in Hieronymus Bosch's artwork and their forms" deals with the way, how Hieronymus Bosch displayed naked figures in his artwork and futhermore is focused on possible inspiration sources. The most famous research studies, which are mentioned by Dino Buzzati in his book from 1992, are taken into account as well. Bigger sized pieces of art were chosen for the description, for an example The Garden of Earthly Delights, The Haywain Triptych and Vision of the Hereafter. The thesis contains not only period records about the author, but also the description of the medieval society and its attitude towards naked figures. Last but not least, historical circumstances having affected the Artist's creation are also mentioned. In the end the most famous followers of Hieronymus Bosch are named, who were inspirated and affected by his artwork. Keywords Bosch, hell, paradise, garden, naked figures, sin,