Populární parafráze klasické japonské literatury v období Edo: Tvůrčí strategie v Nise Murasaki inaka Gendži
Popular Paraphrases of Classical Japanese literature in the Edo Period Creative Strategies in Nise Murasaki inaka Genji
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/111353Identifiers
Study Information System: 146750
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Advisor
Referee
Paulovič, František
Löwensteinová, Miriam
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Literatures of Asia and Africa
Department
Department of Sinology
Date of defense
27. 9. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Gendži monogatari|Nise Murasaki inaka Gendži|Rjútei Tanehiko|japonská literatura|populární literatura|literatura období Edo|adaptace|parodieKeywords (English)
Genji monogatari|Nise Murasaki inaka Genji|Ryūtei Tanehiko|Japanese literature|popular literature|Edo period literature|adaptation|parodyPráce se zabývá populárními parafrázemi klasické japonské literatury v období Edo (1600-1868). Podrobně zkoumá kreativní zpracování slavného heianského příběhu Gendži monogatari populárními autory období Edo, především pak dílo Nise Murasaki inaka Gendži autora Rjúteie Tanehika (1783-1842), které bylo jedním z nejúspěšnějších děl japonské předmoderní literatury. Cílem práce je za pomoci prvků narativní analýzy identifikovat a interpretovat tvůrčí strategie využité Tanehikem a jeho předchůdci (Kogame Masuhide, Mijako no Nišiki a Okumura Masanobu) při zpracovávání Gendži monogatari a zjistit, jaký vztah měla tato díla ke své předloze, a jestli, případně do jaké míry, bylo Tanehikovo dílo mezi populárními parafrázemi klasické japonské literatury unikátním úkazem.
This thesis deals with popular paraphrases of classical Japanese literature in the Edo period (1600- 1868). It analyses creative rewritings of a famous Heian tale Genji monogatari by popular authors of the Edo period, primarily Nise Murasaki inaka Genji by Ryūtei Tanehiko (1783-1842), which is one of the most successful works of Japanese early modern literature. The aim of this thesis is, utilizing elements of narrative analysis, to identify and interpret creative strategies applied by Tanehiko and his predecessors (Kogame Masuhide, Miyako no Nishiki and Okumura Masanobu) in works based on Genji monogatari and to find out what the relation was between their works and their Heian model, and if and to what extent Tanehiko's work was a unique occurrence between popular paraphrases of classical Japanese literature.