Fiktivní náboženství ve videohrách a jejich vliv na herní design
Fictional Religions in Videogames and Their Influence on Game Design
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/110668Identifikátory
SIS: 205885
Kolekce
- Kvalifikační práce [23729]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kolek, Lukáš
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Studia nových médií
Katedra / ústav / klinika
Ústav informačních studií - studia nových médií
Datum obhajoby
9. 9. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Videohry|fiktivní náboženství|herní náboženství|herní design|herní mechanikyKlíčová slova (anglicky)
Videogames|fictional religions|videogame religions|game design|videogame mechanics(česky) Ve videohrách se setkáváme s náboženstvími, která herní designéři vytvořili v rámci vývoje a do herního designu tak implementují náboženské rituály, symboly a další prvky, které vymysleli speciálně pro potřeby dané videohry. Tato fiktivní náboženství se ale v každé z těchto videoher promítají rozdílným způsobem do narativních struktur, audiovizuálních prvků, a především mechanik videoher. Tato diplomová práce pomocí formální analýzy zjišťuje, jakou roli hrají fiktivní náboženství ve vzorku desíti vybraných videoher. Herní teoretici věří, že zapojení náboženství do různých vrstev herního designu může vytvořit imerzivnější zážitek a bohatší herní svět. Analýza potvrzuje a doplňuje jejich poznatky ohledně funkce náboženství při budování světa, architektury v něm přítomné a v mechanikách, které s sebou přináší. Objevuje motivy, které se opakují, jako je léčení, obrana, poskytování zdrojů, ale také tresty, které mohou hráčskou postavu při interakci s fiktivním náboženstvím postihnout.
(in English): In videogames we frequently come across religions created by game designers for the sole purpose of game development. In these cases religious rituals, symbols and other elements invented for certain needs of videogames are implemented into game design. Those fictional religions differentiate from each other in how they are manifested in narrative structures, audiovisual elements and most importantly in videogame mechanics. This diploma thesis uses formal analysis in order to find out what role do fictional religions play in the context of ten chosen videogames. Game theoretics believe that integration of religion into various layers of game design can create more immersive game experience and richer game world. The analysis confirms and expands upon their findings about the function of religions in world building, ingame architecture and related mechanics. It discovers repetitive motifs like healing, defense, resource production and even punishments which can affect a player's character as a result of interaction with fictional religions.