Změna způsobu komunikace přichází se změnou prostředí: Rozdíly v užívání sociálních sítí v Japonsku a České republice
Changing the Environment Comes to Changing the Way of Communication: Differences in Usage of Social Networks in Japan and the Czech Republic
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/108032Identifikátory
SIS: 205883
Kolekce
- Kvalifikační práce [23745]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Šisler, Vít
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Studia nových médií
Katedra / ústav / klinika
Ústav informačních studií - studia nových médií
Datum obhajoby
18. 6. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
japonské sociální sítě|české sociální sítě|vztahová mobilita|Twitter|Facebook|Mixi|LINE|Instagram|online komunikace|změna kulturního prostředíKlíčová slova (anglicky)
Japanese social networks|Czech social networks|relational mobility|Twitter|Facebook|Mixi|LINE|Instagram|online communication|cultural environment change(česky) Diplomová práce zkoumá vliv kulturního prostředí na způsob, jakým uživatel přistupuje k sociálním sítím. První kapitola teoretické části se zabývá vývojem člověka v roli aktivního tvůrce obsahu v hypertextovém prostředí. Další kapitola zkoumá kořeny diverzifikace užívání sociálních sítí v japonském sociokulturním prostředí a výchylky oblíbenosti konkrétních sociálních sítí oproti světovému standardu. Dále se práce snaží odhalit možné důvody japonských uživatelských specifik prostřednictvím zmapování historického vývoje zveřejňování uživatelského online obsahu v Japonsku od prvních blogů až po nástup světově nejpopulárnějších online sociálních sítí. Tyto platformy jsou poté analyzovány s důrazem na deskripci specifik japonského uživatele. V praktické části se práce snaží zodpovědět, zda změna kulturního prostředí na delší časový úsek (na rok nebo delší) povede ke změně těchto uživatelských zvyklostí. S touto otázkou bude pracovat výzkum realizovaný pomocí polostrukturovaných rozhovorů s japonskými respondenty, kteří žili/žijí v České republice déle než jeden rok. Jako komparativní prvek poslouží polostrukturované rozhovory (doplněné stejnou analýzou) s českými respondenty, kteří v Japonsku strávili minimálně obdobný časový úsek. Výstupem této práce bude úvod do problematiky kulturní...
(English) Master thesis is focused on the influence of cultural environment on the user approach to social sites. First chapter of the theoretical part is oriented on the evolution of the human behaviour in the role of an active creator of the content in the hypertext. Next chapter examine the roots of the social networks' usage diversification in Japanese sociocultural environment. Special focus is given on the divergence of the social networks' usage comparing to the global standard. Also, the thesis is trying to reveal possible reasons of the Japanese usage specifics via exploring the historical evolution of the publishing of the users' content in Japan from the first blogs to the most popular social networks worldwide. These platforms are then analysed with emphasis put on description of the Japanese user specifics. In the practical part of the thesis we are trying to support the hypothesis that change of the cultural environment for the long time period (a year of longer) will lead to the change of the usage customs. Following study is concentrated on this question in order to answer it using half-structured interviews with the Japanese respondents who lived/is living in the Czech Republic for the time period longer/equal to one year. The results will be compared with the results from the same...