Problémové vyučování ve výuce dějepisu
Teaching Problem Solving in History Lessons
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/107683Identifiers
Study Information System: 189604
Collections
- Kvalifikační práce [23727]
Author
Advisor
Referee
Kasíková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
13. 6. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
problémové vyučování|dějepis|metody výuky dějepisu|metody problémového vyučování|historie problémového vyučováníKeywords (English)
teaching problem solving|history lessons|methods of teaching history|methods of teaching problem solving|history of problem solvingTématem práce je problémové vyučování a možnost jeho využití ve výuce dějepisu na střední škole. Cílem práce je představit a nabídnout možnosti využití problémového vyučování v hodinách dějepisu. V práci jsou vymezeny základní termíny, uvedena pojetí problémového vyučování u různých autorů, dále se práce zabývá metodami problémového vyučování a přínosy a riziky při jeho využívání. V poslední části práce jsou představeny konkrétní vyučovací hodiny dějepisu s využitím problémového vyučování a následná reflexe jejich realizace ve výuce na gymnáziu.
The topic of the thesis is teaching problem solving and its implementation in history classes at high schools. The goal of the thesis is to introduce and offer different ways of implementation of teaching problém solving in history classes. The first part of the thesis aims at defining basic terms and concepts and introduces different approaches of teaching problem solving as presented by different authors; furthermore, it addresses different methods of teaching problem solving and their assets as well as drawbacks. The final part of the thesis comprises a few particular teaching problem solving history lessons and the evaluations of said lessons taught at a grammar school.