Repatriace Korejců z Japonska po 2. světové válce
Repatriation of Koreans from Japan after World War
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/107543Identifiers
Study Information System: 199160
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Advisor
Consultant
Horák, Tomáš
Referee
Zemánek, Marek
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Korean Studies
Department
Department of Sinology
Date of defense
18. 6. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
repatriace Korejců z Japonska|konec války v Tichomoří|SCAP|USAMGIK|podmínky repatriace|přístavy|UkišimamaruKeywords (English)
repatriation of Koreans from Japan|end of Pacific War|SCAP|USAMGIK|Busan|conditions of repatriation|ports|Ukishimamaru(česky) Předmětem této diplomové práce je repatriace Korejců z Japonska po konci druhé světové války. Tento proces byl v mnoha ohledech složitější, než by se mohlo na první pohled zdát. Překážkou pro repatriaci více než dvou miliónů Korejců, kteří zůstali po konci války v Japonsku, se stala nejednoznačná politika vrchního velitelství spojeneckých sil (SCAP), které při svém příchodu na Japonské ostrovy nemělo konkrétní plán, co se týče Korejců a dalších cizinců v Japonsku. Korejské repatriace se tak chopila japonská vláda, která z ostrovů začala vypravovat lodě naložené korejskými dělníky a vojáky, kteří byli živoucím důkazem jejích válečných zločinů a narušiteli veřejného pořádku v japonské společnosti. Japonská vláda však byla v přepravě limitovaná počtem lodí, které mohla na převoz Korejců vyhradit, a dostupných přístavů. Doba čekání na repatriační loď se tak pro většinu Korejců neustále protahovala, až nemohli čekat déle. Často se proto rozhodli pronajmout si po menších skupinkách malé plavidlo, které je na poloostrov převezlo. Tato plavidla však plula bez povolení a byla lehkým cílem pro piráty či tajfuny, které v září a říjnu roku 1945 byly obzvláště silné a časté. Mnoho Korejců tak přišlo na moři o život. Přesto se odhaduje, že se do poloviny října stačilo z Japonska vrátit na Korejský...
(in English): This master's thesis focus on the repatriation of Koreans from Japan after World War II. The repatriation process was in many aspects more complicated than it could seem to be at the first sight. A hindrance to the repatriation of more than 2 million Koreans, who were left behind in Japan after the end of war, was vague politics of Supreme Command for Allied Powers (SCAP). SCAP did not possess any specific plan considering Koreans and other foreigners in Japan after its arrival to the Japanese archipelago. Therefore, the government of Japan was the one who seized upon the Korean repatriation and began sending ships from Japan's islands loaded with Korean laborers and soldiers, who were living testimony of its war crimes and a thread for Japanese public order. The government of Japan, however, was limited by number of ships, which it could provide for transportation of Koreans, and by number of available ports. As the waiting time for boarding on a repatriation ship was getting longer and longer, majority of Koreans could not wait anymore. In those cases, they usually decided to rent a small vessel, by which they got transported to the Korean peninsula. Those vessels, however, were making their voyages without a permission and were easy target for pirates or typhoons, which were...