Vybrané aspekty sémantiky barev v lidové slovesnosti sebrané v 19. století
Selected Aspects of Colour Semantics in Folk Texts Collected in the 19th Century
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/107390Identifiers
Study Information System: 168382
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Advisor
Referee
Vaňková, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language - Specialization Studies
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
17. 6. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
sémantika barev|jazykový obraz světa|etnolingvistika|kulturně orientovaná lingvistika|folklor|lidová slovesnost|lidová píseňKeywords (English)
colour semantics|linguistic picture of the world|ethnolinguistics|cultural linguistics|folklore|oral tradition|folk texts|folk songDiplomová práce se zabývá sémantikou barev v pramenech české lidové slovesnosti. Její teoretické a metodologické východisko představuje pojetí barev kulturně orientovanými a kognitivními přístupy k jazyku. Práce na základě kvalitativní analýzy dokladů excerpovaných ze souboru vybraných sbírek lidových písní z 19. století zkoumá sémantickou strukturu jednotlivých barevných pojmů a předkládá tak příspěvek k výzkumu domény barvy v českém jazykovém obrazu světa. Práce se dále také věnuje zářivosti a vizuální výraznosti barev a způsobu jejich manifestace v pramenech a rovněž se zabývá otázkou, zda je možné závěry o užití barevných pojmenování ve folklorních komunikátech, jež byly založeny na materiálu folklorních textů jiných slovanských jazyků, vztáhnout také na českou lidovou slovesnost.
The thesis deals with the subject of semantics of colours in the Czech folk texts using theoretical and methodological framework of culturally oriented and cognitive approaches to language. In order to contribute to the research of the colour domain in linguistic picture of the world in Czech, semantic structure of colour concepts is examined using qualitative analysis of the occurrences excerpted from the corpora of the selected compilations of folk songs of the 19th century. The topic of radiance and visual salience of colours and their manifestations in the source material is discussed as well. Furthermore, the thesis examines if conclusions concerning the usage of colour terms in folk texts drawn by the studies based on the folklore of other Slavic languages can be applicable to the Czech material.