Ecocritical discourse analysis of corporate environmental reports
Ekokritická analýza korporátního diskurzu o životním prostředí
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/107352Identifikátory
SIS: 211313
Kolekce
- Kvalifikační práce [23729]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hořejší, Michal
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglický jazyk
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglického jazyka a didaktiky
Datum obhajoby
29. 5. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
ekolingvistika|ekokritická diskurzivní analýza|kritická diskurzivní analýza|korpusová lingvistika|životní prostředí|ekologie|korporátní diskurzKlíčová slova (anglicky)
ecolinguistics|ecocritical discourse analysis|critical discourse studies|corpus linguistics|environment|ecology|corporate discourseTato diplomová práce zkoumá korporátní diskurz o životním prostředí. Analýzou jazyka výročních zpráv na téma životního prostředí (tzv. environmental reports) se zaměřuje na to, jak korporace mluví o ekologických problémech a jak se samy k těmto problémům staví. Z teoretického hlediska práce vychází z ekolingvistiky, konkrétně z tzv. ekokritické diskurzivní analýzy, která kriticky zkoumá diskurzy o životním prostředí. Práce analyzuje výroční zprávy od automobilové společnosti Toyota pomocí metod korpusové lingvistiky, které umožňují identifikovat v textech hlavní koncepty a dále zkoumat jejich jazykový kontext, čímž se odhalí dominantní diskursní strategie. Analýza ukazuje, že cílem zpráv je zobrazit Toyotu jako společnost aktivně chránící životní prostředí, což potvrzuje, že výroční zprávy jsou nástrojem korporátního PR. Následkem toho se negativní informace a data objevují pouze okrajově, přičemž Toyota se od těchto informací distancuje použitím vybraných jazykových konstrukcí (jako je např. proces nominalizace, trpný rod či intranzitivní slovesa) a v textu tak potlačí svou roli. O ekologických problémech jako takových se mluví výjimečně a slouží spíše jako nástroj, pomocí kterého si firma zlepšuje svou pověst. Pokud jsou ekologické problémy zmíněny, jejich spojitost s lidskou činností je opět v...
This thesis investigates corporate environmental discourse by focusing on the language of corporate environmental reports. It seeks to find out more about how corporations talk about environmental problems and how they position themselves in relation to these. The theoretical underpinning draws from ecolinguistics, specifically ecocritical discourse analysis, which critically evaluates discourses on the environment. Environmental reports published by the company Toyota are analysed through corpus linguistic techniques which help to identify the salient concepts and then further scrutinize their textual environment to uncover the dominant discourse patterns. The analysis reveals that the aim of the reports is portray Toyota as a company which actively protects the environment, which confirms the PR nature of the reports. As a result, negative information or data are downplayed and the company distances itself from these by obliterating its role (through devices such as nominalisation, passive voice or intransitive verbs). Ecological problems as such are addressed rarely and serve more as a background for the company to improve its public image. If they occur in the reports, the link between the problems and human activity is not explicitly stated. The ecological problems are also discussed as...