Svět Aspergerů
World of Aspergers
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/105109Identifikátory
SIS: 201246
Kolekce
- Kvalifikační práce [2276]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Červenková, Denisa
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Aplikovaná etika
Katedra / ústav / klinika
Katedra systematické teologie a filosofie
Datum obhajoby
14. 1. 2019
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Aspergerův syndrom, porucha autistického spektra, integrace dětí s PASKlíčová slova (anglicky)
Asperger syndrome, autism spectrum disorder, integration of children with PASSvět Aspergerů Anotace V diplomové práci, kterou jsem nazvala Svět Aspergerů, rozpracovávám téma týkající se specifického vnímání lidí s poruchou autistického spektra. Cílem práce je zhodnotit tyto hlavní aspekty: jak lidé s Aspergerovým syndromem vnímají své postižení a zda jsou uznáváni jako součást společnosti či stigmatizováni. V teoretické části vymezuji pojem autismus a Aspergerův syndrom. Popisuji určité aspekty, které vyčleňují tento syndrom od ostatních autistických projevů a poukazuji na odlišnosti v chování a prožívání každodenního života těchto jedinců. Důraz je především kladen na jiné smyslové vnímání a etické otázky týkající se dětí a dospívajících. Jejich integrace do běžných školních tříd, vnímání vyučujících, spolužáků a rodičů. Praktická část obsahuje tři případové studie, na kterých bych chtěla ukázat, jak je velmi těžké vyrovnat se s tímto hendikepem z pohledu rodičů postiženého dítěte. Dále pak vyjádření samotných dětí a dospělé osoby s Aspergerovým syndromem, pedagogů, spolužáků, přátel a spolupracovníků. V diskuzi porovnávám své poznatky s použitými zdroji a v závěru vyhodnocuji danou problematiku. Klíčová slova Aspergerův syndrom, porucha autistického spektra, integrace dětí s PAS
World of Aspergers Annotation In my diploma thesis, which I called the Asperger's World, I elaborate on subject of specific perception of people with autistic spectrum disorder. The aim of the thesis is to evaluate the following main aspects: how people with Asperger syndrome perceive their disability and whether they are recognized as part of society or stigmatized. In the theoretical part I define the term autism and Asperger syndrome. I describe certain aspects that exclude this syndrome from other autistic manifestations and point out differences in behavior and experience of everyday life of these individuals. Emphasis is placed above all on other sensory perceptions and ethical issues concerning children and adolescents. Their integration into common school classes, the perception of teachers, classmates and parents. The practical part contains three case studies on which I would like to show how difficult it is to deal with this disability from the perspective of the parents of the affected child. Furthermore, the expressions of children and adults themselves with Asperger syndrome, pedagogues, classmates, friends and co-workers. In the discussion, I compare my knowledge with sources used, and in the end, I evaluate the given issue. Key words Asperger syndrome, autism spectrum disorder, integration...