Etická výchova na Základní škole Úvaly
Ethic Education for Elementary School Úvaly
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/104641Identifiers
Study Information System: 162510
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Advisor
Referee
Thorovská, Alena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy - Social Sciences Oriented at Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 1. 2019
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Etika, výchova, etická výchova, etický kodex, prosociální chováníKeywords (English)
Ethics, education, ethic education, ethic code, prosocial behaviorEtická výchova na Základní škole Úvaly je od školního roku 2013/2014 realizována formou projektu "Pošli to dál". Usiluje o vytvoření uceleného systému etické výchovy. Výstupem projektu bylo vytvoření etického kodexu (žák - učitel - rodič) ve školním roce 2016/2017. Cílem práce je popis a analýza současného stavu implementace etické výchovy do výuky na Základní škole Úvaly. Pracovní hypotéza "Je nutné vytvoření uceleného systému výuky etické výchovy?" byla ověřena metodou obsahové analýzy a řízeným rozhovorem. Předpokladem pro hypotézu bylo povinné zařazení etické výchovy do kurikulárních školských dokumentů. Dále byl ověřen dopad praktické etiky (v podobě vytvořeného etického kodexu) na osobnostní a sociální výchovu. KLÍČOVÁ SLOVA Etika, výchova, etická výchova, etický kodex, prosociální chování
The education of ethics on Elementary school of Uvaly is carried out using the "Send it further" method since school year 2013/2014. Its aim is to create a complete system of ethical education. The output of this project was the creation of an ethical codex (student - teacher - parent) during the school year 2016/2017. The aim of this thesis is to describe and analyze the current status of implementation of ethical education in practice at Elementary school of Uvaly. The working hypothesis "Is it necessary to create a system of ethical education?" was verified using content analysis and guided interview methods. One of the prerequisites for the hypothesis verification was to make ethical education an integral and mandatory part of curricular school documentation. Furthermore, the thesis verifies the impact of practical ethics (in the form of an ethical codex) on personal and social education. KEYWORDS Ethics, education, ethic education, ethic code, prosocial behavior