Pojetí ženské krásy a ošklivosti v renesanci
Concept of Female Beauty and Ugliness in Renaissance
bakalářská práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103878Identifikátory
SIS: 189239
Kolekce
- Kvalifikační práce [2276]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jarošová, Markéta
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
6. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Žena, krása, oškolivost, renesanceKlíčová slova (anglicky)
Female, beauty, ugliness, renaissance,,Není skvělé krásy, aby nebyla v něčem nějak nesouměrná." Francis Bacon Ženská krása nedefinuje jen fyzickou přitažlivost, nýbrž i společenský status. Atraktivita v oblasti prosazení v kolektivu vždy více korelovala s ženským pokolením. V minulosti společnost ošklivost zesměšňovala, zatracovala a v krajním případě přisuzovala ďábelským silám. Krása odpovídá zákonům o proporcionalitě, kterou splňují například Venuše, ale přímo jim odporují vyobrazení zhýralých stařen, sloužících diváku k morálnímu procitnutí. Estetická analýza vybraných děl je zasazena do kulturního, sociologického a náboženského kontextu. Klíčová slova žena, krása, ošklivost, renesance
"There is no excellent beauty, that hath not some strangeness in the proportion." Francis Bacon Female beauty defines not only physical attractiveness, but also ˗ to a greater extent than male beauty - social status. Ugliness has, on the other hand, been mocked, condemned, and even attributed to diabolical forces. Art bears witness to this. While beauty abides by the laws of proportionality, as is clear from the depictions of Venus, the ugliness of debauched old women attempts to awaken the viewer's moral sense. In this work, aesthetic analysis of selected representative works is set within their cultural, social and religious context. Keywords female, beauty, ugliness, renaissance