Hlavní tendence ve vývoji německého politického dramatu s důrazem na současné drama
The Main Tendencies in the German Political Drama with an Emphasis on the Contemporary Drama
dizertační práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/103445Identifikátory
SIS: 105447
Kolekce
- Kvalifikační práce [23974]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Cornejo, Renata
Urválek, Aleš
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Divadelní věda
Katedra / ústav / klinika
Katedra divadelní vědy
Datum obhajoby
7. 9. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
politické drama|brechtovské epické drama|dokumentární drama|dramatické drama|postdramatické divadloKlíčová slova (anglicky)
political drama|Brechtian epic drama|documentary drama|dramatic drama|postdramatic theatreVe své disertační práci analyzuje současné politické drama v Německu a zároveň reflektuji proměny politického dramatu (a divadla) v německém prostředí od 20. let 20. století, kdy tento fenomén vzniká. Pojem politické divadlo (politisches Theater) je však problematické vymezit. V předkládané práci rozumím pojmy politické drama / divadlo - mj. v intencích Pavisovy a Lehmannovy definice - takové, které v užším smyslu navazují na angažované apelativní levicově (antikapitalisticky) orientované divadlo v linii piscatorovsko-brechtovské a zároveň je chápu v širším smyslu jako drama / divadlo společensko-kritické, tj. týkající se problémů dnešní "polis" (obce, státu). V současné německé politické dramatice lze vysledovat obě naznačené tendence. Na první linii (apelativní) navazují svojí tvorbou především dramatici a režiséři Falk Richter a René Pollesch, na druhou (společensko-kritickou) Dea Loher, Marius von Mayenburg, Theresia Walser či Felicia Zeller.
In my thesis, I analyse the current German political drama. However, the term political drama or theatre is difficult to define in general. In my work, I understand the concepts of political drama / theatre in the narrower sense, follow the engaged, appellative, left-wing (anti-capitalist) oriented the- atre of E. Piscator and Brecht, and at the same, in the broader sense, as socio-critical drama / theatre, i.e. relating to the problems of today's "polis" (city, state) and following mainly the tradition of new German and Austrian folk plays. In contemporary German political drama, the two trends outlined in the introduction can be traced. In their works, the first line (left-wing appellative) is followed mainly by playwrights and directors F. Richter and R. Pollesch, the other line (socio-critical) by D. Loher, O. Bukowski, T. Walser, or M. von Mayenburg.
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Angažované drama všedního dne (Francouzské sociálně angažované drama přelomu 19. a 20. století)
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOVokáč, Tomáš (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2012)Datum obhajoby: 4. 9. 2012Mgr. Tomáš Vokáč Engaged Drama of Everyday Life (Socially Engaged French Drama of the late 19th and 20th Century) Abstract This thesis describes the fundamental ontological change in the character of the French drama of ... -
Využití dramaterapie u jedince s mentálním postižením
Výsledek obhajoby: NEOBHÁJENOFilipková, Žaneta (Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012)Datum obhajoby: 18. 9. 2012Bakalářská práce se zaobírá v první teoretické části mentální retardací, jejím vymezením, klasifikací a etiologií. Zdůrazňuje význam výchovy u dítěte s lehkým mentálním znevýhodněním v mladším školním věku, kterou lze ... -
Vztah dramaturgie Národního divadla k současné domácí dramatice
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOPokorná, Barbora (Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 2018)Datum obhajoby: 5. 9. 2018Anotace: Práce pojednává o vztahu dramaturgie Národního divadla k současné tuzemské dramatice. Zabývá se definováním současného autora, jeho dramatické tvorby a jejího ukotvení do dramaturgického plánu Národního divadla. ...