Metody podporující osobní a kulturní sebepojetí žáků ve výuce češtiny jako cizího jazyka
Methods supporting self-awareness and cultural awareness of students in lectures of Czech as a foreign language
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/102644Identifiers
Study Information System: 201014
Collections
- Kvalifikační práce [23729]
Author
Advisor
Referee
Šormová, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Training for Czech as a Foreign Language - Teacher Training for Czech Language and Literature
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
10. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
čeština jako cizí jazyk|žáci staršího školního věku|sebepojetí|kultura|žáci s odlišným mateřským jazykem|osobnostní a sociální výchovaKeywords (English)
Czech as a foreign language|students in higher school-age|self-awareness|culture|pupils with different mother tongue|personality and social educationPráce se zabývá začleněním průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova do výuky češtiny jako cizího jazyka pro žáky staršího školního věku, a to především na druhém stupni základních škol a tomu odpovídajícím stupňům víceletých gymnázií. V první části je představena osobnostní a sociální výchova, její cíle a význam ve výuce. Dále se teoretická část práce zabývá výukou a začleňováním žáků staršího školního věku s odlišným mateřským jazykem v českém vzdělávacím prostředí. Druhá část práce obsahuje popis modelových vyučovacích hodin spojujících výuku českého jazyka s osobnostně sociálními cíli a jejich vyhodnocení. Další složkou této diplomové práce je soubor aktivit, které může učitel využít k začlenění osobnostní a sociální výchovy do výuky češtiny jako cizího jazyka a návrhy, jak s osobnostní a sociální výchovou ve výuce pracovat. Cílem diplomové práce je podat návrh k zapojování metod osobnostní a sociální výchovy do výuky češtiny jako cizího jazyka tak, abychom společně s jazykovou kompetencí rozvíjeli i osobní a kulturní sebepojetí žáků a nabídnout konkrétní aktivity, které lze ve výuce použít.
This thesis deals with the integration of the cross-curricular topic of personality and social education into the teaching Czech as a foreign language for pupils of the elderly school age, especially at the second level of elementary schools and in grammar schools. The first part introduces personality and social education, its aims and its importance in learning. Furthermore, the theoretical part deals with the teaching and integration of pupils of elderly school age with a different mother tongue in the Czech educational environment. The second part of the thesis contains a description of model teaching lessons combining the teaching of the Czech language with personal and social objectives and their evaluation. Another content of this diploma thesis is a set of other activities that teachers can use to integrate personal and social education into the teaching of Czech as a foreign language and possible suggestions as to work with personal and social education in teaching Czech as a foreign language. The aim of the diploma thesis is to make a proposal to involve the methods of personality and social education in the teaching of Czech as a foreign language in order to develop together with the language competence also the self-awareness and cultural awareness of the pupils and to offer activities...