Obraz Poláků a Polska v jazykových příručkách pro Čechy
The Picture of Polish and Poland in the Language Textbooks for Czech
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/102637Identifiers
Study Information System: 197532
Collections
- Kvalifikační práce [23727]
Author
Advisor
Referee
Nowakowska, Maria Magdalena
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Central European Studies
Department
Department of Central European Studies
Date of defense
4. 9. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
jazykový obraz světa|stereotypy|Poláci|Polsko|jazykové učebnice|výuka polštiny v České republiceKeywords (English)
linguistic picture of the world|stereotypes|Polish|Poland|language textbooks|Polish teaching in the Czech RepublicDiplomová práce s názvem Obraz Poláků a Polska v jazykových příručkách pro Čechy rekonstruuje obraz Polska a Poláků v jazykových učebnicích, mluvnicích a jiných příručkách, jež jsou určeny českému příjemci. Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se skládá ze tří hlavních oddílů, které jsou napsány na základě sekundární literatury, první se zaměřuje na jazykový obraz svět, druhý na stereotypy a prototypy a třetí se zabývá didaktikou cizích jazyků v českém i polském prostředí. Cílem praktické části je na základě analýzy vybraných témat vytvořit ucelený obraz Poláků a Polska. Témata se týkají např. rolí muže a ženy v polské rodině, vlastností Poláků, trávení volného času, kuchyně a stravování, jmen a příjmení či popisu historických událostí atd.
The thesis The Picture of Polish and Poland in the Language Textbooks for Czech reconstructs the image of Poland and Polish in the textbooks, grammar and other language books, which are addressed to Czech recipients. The thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part consists of three main sections, which are based on the secondary literature, the first focuses on the the linguistic picture of the world, the second deals with the stereotypes and the prototypes and the third aims at the didactics of foreign languages in the Czech and Polish background. The purpose of the practical part is, based on an analysis of selected topics, to create a coherent picture of Polish and Poland. The topics include, for example, the roles of a man and woman in the Polish family, the characteristics of the Poles, spending time, cuisine and eating, names and surnames, description of historical events etc.