Vybrané aspekty kurikulární reformy z pohledu učitele
Chosen psychological aspects of current educational reform from teachers perspective
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/10224Identifiers
Study Information System: 27874
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Mertin, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
21. 5. 2007
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Diplomová práce Vybrané psychologické aspekty kurikulární reformy z pohledu učitele se zabývá současným transformačním procesem v českém školství a hledá psychologické zakotvení nastavených nových cílů a trendů. V první části autorka identifikuje změny, ke kterým reformou dochází - jedná se o změny v oblasti cílů, změny v oblasti obsahu vzdělávání a změny procesní. V další části nachází teoretická východiska pro nastavený směr reformy. Jedná s především o pedocentrismus, konstruktivismus, teorii mnohočetné inteligence, Bloomovu taxonomii. Ve třetí části se zabývá dopadem reformy na učitele a identifikuje změnu metod a postupů, ke kterým bude muset ve výuce docházet. Poslední část teoretické části se zabývá nejdůležitějším pojmem kurikulární reformy - klíčovými kompetencemi. Autorka sleduje historii a obsah tohoto pojmu a dochází ke kritické analýze jejich vymezení v nových českých kurikulárních dokumentech. V aplikační části autorka přejímá roli učitele v reformované škole a snaží se navrhnout způsoby evaluace klíčových kompetencí. Volí způsob didaktického testu a návrh metodiky žákovského portfolia.
The thesis "Chosen psychological aspects of Czech school reform from teachers perspective" is concerned about current Czech educational reform and is looking for psychological background to new trends and goals. In the first part the author identifies the changes, which will occur - the changes in the goals, changes in the content of curriculum and procedural changes. In further chapter the focus is moved on theories, which are supporting the direction of changes. It is child-centered approach, constructivism, multiple intelligence theory, and Bloom taxonomy. In the third part she is analyzing the impact of the reform on the teacher's profession. The last part of theoretical part is focused on the crucial part of the reform - key competencies. She is describing the term and ending with critical analysis of the concept in current Czech law. The empirical part of the thesis is devoted to evaluation of key competencies. Author suggests a didactic test and methodic for pupils portfolio.