Čechy, Jižní Tyrolsko a tridentské biskupství kolem roku 1400. Reflexe krásného slohu v malířství
Bohemia, South Tirol and the bishopric of Trento around 1400. Reflection of Beautiful style in paintings
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/100471Identifikátory
SIS: 141443
Kolekce
- Kvalifikační práce [2233]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Klípa, Jan
Kuthan, Jiří
Fakulta / součást
Katolická teologická fakulta
Obor
Dějiny křesťanského umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav dějin křesťanského umění
Datum obhajoby
25. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Čj: Největší část disertační práce se soustředí na popisy a formálně stylové rozbory maleb ve spojení s komparativní analýzou. Po pečlivém rozboru všech malířských celků bylo možno rozlišit několik okruhů jihotyrolské malby a vícero směrů, jimiž se dostával krásný sloh do oblasti. Kromě přítomnosti několika v Čechách školených umělců (Mistr Václav, Mistr z Dreikirchen, Mistr ze Sv. Heleny) je doložitelná i přítomnost umělců rakouského či jihoněmeckého původu (Hans Stotzinger, autoři severních polí brixenské křížové chodby). V případě deskových obrazů se v některých případech podařilo prokázat lokální původ díla na základě propojení s malbami nástěnnými (Madona z Městského muzea v Bolzanu, Bolestný Kristus z Hall). V některých případech se však jedná o importy (Ukřižování z Novacella). Přínosem práce je objev dvou dosud neznámých bohemikálních deskových obrazů z počátku 15. století z městského muzea v Bolzanu (Kristus na hoře Olivové a Madona s dítětem). Patrně nejširšího ohlasu nalezlo v Jižním Tyrolsku dílo Mistra Třeboňského oltáře. Kromě obecně stylových analogií se v oblasti rozšířily i některé konkrétní kompozice odvoditelné od znalosti děl Mistra Třeboňského (Kristus na hoře Olivové, Madona Roudnická, Adorace Krista). V některých případech se setkáme ale i s reakcí na starší generaci post-...
Aj: The main topic of the thesis is the analysis of the relationship between the beautiful-style paintings of Bohemian origin and the paintings of South Tyrol around 1400. The text is divided into eight main chapters. After the introduction of theme, follows a chapter devoted to the state of research. Next chapter introduces a political history of the area and its relationship with the Lands of the Bohemian Crown. The other three chapters are dedicated to mural paintings. The first one deals with the work of Master Wenceslas, "Watzlab Kunstl von Behm", as he is called in written sources. This painter was very likely trained in Bohemia during the 70s of the 14th century. Second one is devoted to the so-called Bolzano school of painting, characterized by the distinctive synthesis of Italian Trecento painting with some Beautiful-style motivs. The third part deals with the murals of so-called Brixen School (painters from Bruneck), which included the most significant South Tyrolean painter Johannes of Bruneck, as well as a number of painters trained in Central Europe. Next chapter is dedicated to the panel paintings relevant to the topic. In the summary there are recapitulated the most important findings of the thesis and they are engaged in the wider context.