Sociální konstrukce nerovností v přístupu k terciárnímu vzdělání a přijímacím řízení
Social construction of inequalities in an access to higher education and admission exams
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/99373Identifiers
Study Information System: 201880
Collections
- Kvalifikační práce [18142]
Author
Advisor
Referee
Šanderová, Jadwiga
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Sociology
Department
Department of Sociology
Date of defense
18. 6. 2018
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
sociální nerovnosti, vzdělanostní nerovnosti, přístup k vyššímu vzdělání, terciální vzdělání, příjímací řízení, konstrukce nerovností, interakcionisticko-konstruktivistická perspektivaKeywords (English)
social inequalities, education inequalities, access to higher education, tertiary education, admission exam, entrance examination, social construction of inequalities, interactionist-constructivist perspectiveDiplomová práce se zabývá tématem konstrukce nerovností v přístupu k terciárnímu vzdělání se zřetelem k přijímacímu řízení. Cílem práce je zjistit, jak je přijímací řízení a přístup do vzdělání na úrovni terciéru vnímán samotnými aktéry, kteří jsou dle výzkumů vzdělanostních nerovností systematicky znevýhodňováni v největší míře. Cílem práce je tak získat odpověď na to, jak svou pozici a situaci tito aktéři v přístupu k univerzitnímu vzdělávání a přijímacím řízení vnímají, jaké situace (a zda vůbec) konstruují jako nerovné, vůči komu a jak se se svou nerovnou pozicí případně vypořádávají. Výzkumný problém je nahlížen v perspektivě interakcionisticko-konstruktivistického přístupu a zkoumán s využitím metody zakotvené teorie a výzkumnou techniku polo-strukturovaných rozhovorů
The thesis deals with the construction of inequalities in the access to the tertiary education with the special emphasis on entrance exams to the universities. The aim is to explore how the entrance exams as the gate to the universities are perceived by students - the actors who are the most affected by these inequalities in education, according to relevant research of these inequalities. The thesis studies how these actors perceive their position and situation within the entrance process, what situations (if any) are constructed as unequal by these actors, who is affected by such inequalities and how does he/she copes with them. The research question is seen from the perspective of interactionist constructivism and answered by applying methods of grounded theory and semi-structured in-depth interviews.