dc.contributor | Winkel Heike Freie, Universität Berlin , hwinkel@zedat.fu-berlin.de | |
dc.creator | Winkel, Heike | |
dc.date | | |
dc.date | | |
dc.date | | |
dc.date | | |
dc.date | 2015 | |
dc.date | | |
dc.date | | |
dc.date | | |
dc.date | | |
dc.date.accessioned | 2018-05-28T11:04:51Z | |
dc.date.available | 2018-05-28T11:04:51Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier | ISSN 2336-6680 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/96883 | |
dc.description | | |
dc.description | | |
dc.description | The article offers an analysis of Bohumil Hrabal’s novel Příliš hlučná samota (Too Loud a Solitude) as a literary reflection of the history of censorship and book destruction in Bohemia. In terms of media theory, this history is a counterpart to the history of letter printing. Haňťa represents an anachronistic reader, resisting book destruction by insisting on a corporealistic, sensual notion of literature, which is inspired most notably by the work of François Rabelais. Thus, Hrabal offers a critique of the decline of reading culture in the Socialist era that is not just a political comment, but also an artistic vision of the beauty of destruction as well as a complex critique of writing and reading. | |
dc.description | Článek podává rozbor Hrabalovy Příliš hlučné samoty jakožto literární reflexe historie cenzury a ničení knih v Čechách. Z hlediska teorie médií se jedná o protějšek historie knihtisku. Haňťa je anachronický čtenář, který se vzpírá ničení knih tím, že trvá na tělesném, smyslném chápání literatury, inspirovaném především dílem Françoise Rabelaise. Hrabal tak předkládá kritiku úpadku, kterým za socialismu prošla kultura čtení, přičemž se ale nejedná o čistě politický komentář, ale též o uměleckou vizi krásy ničení a o komplexní kritiku psaní a čtení. | |
dc.format | pdf | |
dc.format | | |
dc.format | | |
dc.publisher | Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta | |
dc.relation | | |
dc.relation | | |
dc.relation | | |
dc.relation | | |
dc.relation | | |
dc.relation | | |
dc.relation | | |
dc.relation | | |
dc.relation | | |
dc.relation | | |
dc.relation | | |
dc.relation | | |
dc.relation | | |
dc.relation | | |
dc.rights | | |
dc.rights | | |
dc.rights | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/ | |
dc.source | Slovo a smysl - Word & Sense, 2015, 12, 24, 180-195 | |
dc.subject | Bohumil Hrabal | |
dc.subject | François Rabelais | |
dc.subject | book destruction | |
dc.subject | creative destruction | |
dc.subject | censorship | |
dc.subject | corporeality of writing | |
dc.subject | literary history | |
dc.subject | history of media | |
dc.subject | ničení knih | |
dc.subject | tvořivá destrukce | |
dc.subject | cenzura | |
dc.subject | tělesnost psaní | |
dc.subject | dějiny literatury | |
dc.subject | dějiny médií | |
dc.title | The Beauty of Compacting Human Heads. Metaphors of Writing and the History of Book Destruction in Bohumil Hrabal’s Too Loud a Solitude | |
dc.title | Krása lisovaných lidských hlav. Metafory psaní a historie ničení knih v Příliš hlučné samotě Bohumila Hrabala | |
dc.title | | |
dc.type | text | |
dc.type | Článek | cs_CZ |
dc.type | Article | en_US |
dc.coverage | | |
dc.coverage | | |
dc.coverage | | |
uk.internal-type | uk_publication | |
dc.description.startPage | 180 | |
dc.description.endPage | 195 | |
dcterms.isPartOf.name | Slovo a smysl - Word & Sense | cs_CZ |
dcterms.isPartOf.journalYear | 2015 | |
dcterms.isPartOf.journalVolume | 12 | |
dcterms.isPartOf.journalIssue | 24 | |