„Ta záštiplná antikomunistická propaganda“ Od klasického antikomunistického cyklu k filmům Red Scare
That virulent anti-communist propaganda: From classical anti-communism cycle to red scare movies
Vědecký článek
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/96808Identifiers
Collections
- Číslo 1 [9]
Issue Date
2014Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaPraha
Source document
Dvacáté století (web)ISSN: 2336-6656
Periodical publication year: 2014
Periodical Volume: 6
Periodical Issue: 1
Link to license terms
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/Keywords (Czech)
Antikomunistický cyklus, filmy Red Scare, Hollywood, Spojené státy americkéKeywords (English)
Anti-communist cycle, Red Scare movies, Hollywood, United States of AmericaPředložená studie si klade za cíl představit myšlení o antikomunistických filmech, které vznikly
ve Spojených státech na počátku studené války. Přibližně čtyřicet celovečerních hraných snímků,
označovaných zpravidla jako antikomunistický cyklus, postupně analyzovali historici studené války,
politologové i novináři. Pokoušeli se zasadit sledované filmy do kontextu a vysledovat v nich stopy
soudobé společnosti. Součástí této studie je přehledné shrnutí převažujících argumentů a zmínění
sporných bodů dosavadního výzkumu. Výsledkem je návrh vlastního členění antikomunistického
cyklu, které akcentuje krom tradičních metodologických zdrojů rovněž nástroje nové filmové historie
či formálních přístupů.
The presented study aims to introduce thinking about anti-communist movies, which were produced in the United States at the beginning of the Cold War. Approximately forty feature movies, usually known as the anti-communist cycle, were gradually analyzed by historians of the Cold War, political scientists or journalists. They attempted to put these movies in context and explore traces of contemporary society in them. Part of this study is a clear summary of prevailing arguments and references to disputable points of the current research. The result is a proposal of a new categorization of the anti-communist cycle, which emphasizes traditional methodological sources and tools of the new film history or formal approaches as well.