Zobrazit minimální záznam

dc.contributorDuběda Tomáš, Ústav translatologie FF UK v Praze , tomas.dubeda@ff.cuni.cz
dc.creatorDuběda, Tomáš
dc.date
dc.date
dc.date
dc.date
dc.date2015
dc.date
dc.date
dc.date
dc.date
dc.date.accessioned2018-05-28T11:04:34Z
dc.date.available2018-05-28T11:04:34Z
dc.date.issued2015
dc.identifierISSN 2336-6702
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/96555
dc.description
dc.description
dc.descriptionIn this article we analyse phonetic aspects of foreign brand names appearing in Czech TV advertisements. We first define eight principles which underlie the phonological adaptation of loanwords, and describe their relevance for the TV advertisement genre. Next we proceed to an analysis of 200 brand names retrieved from TV broadcasting. The results confirm the dominance of the phonological approximation principle, which is often combined with the spelling pronunciation principle. Original pronunciation, respecting foreign phonology, is surprisingly rare, although TV advertising is a dynamic and highly globalised media genre.
dc.formatpdf
dc.format
dc.format
dc.publisherUniverzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.relation
dc.rights
dc.rights
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/
dc.sourceStudie z aplikované lingvistiky - Studies in Applied Linguistics, 2015, 6, 2, 76-91
dc.subjectadvertising
dc.subjectbrand names
dc.subjectchrematonyms
dc.subjectloanwords
dc.subjectphonology
dc.subjectpronunciation
dc.subjectproper names
dc.subjectfonologie
dc.subjectchrématonyma
dc.subjectobchodní značky
dc.subjectreklama
dc.subjectvlastní jména
dc.subjectvýpůjčky
dc.subjectvýslovnost
dc.titleJak se vyslovují názvy cizích obchodních značek v televizních reklamách?
dc.titlePronunciation of Foreign Brand Names in TV Advertising
dc.title
dc.typetext
dc.typeČlánekcs_CZ
dc.typeArticleen_US
dc.coverage
dc.coverage
dc.coverage
uk.internal-typeuk_publication
dc.description.startPage76
dc.description.endPage91
dcterms.isPartOf.nameStudie z aplikované lingvistiky - Studies in Applied Linguisticscs_CZ
dcterms.isPartOf.journalYear2015
dcterms.isPartOf.journalVolume6
dcterms.isPartOf.journalIssue2


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV