Čeští novináři na Twitteru: Analýza sociálních interakcí českého mediálního prostoru
Czech journalists on Twitter: Social network analysis of Czech media system
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/95292Identifikátory
SIS: 166329
Kolekce
- Kvalifikační práce [23745]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Šlerka, Josef
Oponent práce
Šmejkalová, Jiřina
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Studia nových médií
Katedra / ústav / klinika
Ústav informačních studií - studia nových médií
Datum obhajoby
24. 1. 2018
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Twitter|novinář|novináři|reinterpretace role novináře|digital trace data|mediální systém|analýza sociálních interakcí|komputační metody|komunikační konvence Twitteru|shluková analýzaKlíčová slova (anglicky)
social network analysis|Twitter|Czech journalists|journalist|journalists|reinterpretation of a role of journalist|media system|data analysis|digital trace data|digital humanities|cluster analysis|communication conventions on TwitterDiplomová práce zkoumá komunikační inkluzi a exkluzivitu a další komunikační konvence českých novinářů na Twitteru. Práce popisuje komunikační vrstvy Twitteru a současné konvence, jakým se pro komunikaci a šíření zpráv používá, a jakým způsobem se díky němu reinterpretovala role novinářů v online prostoru sociálních médií. Zároveň tato práce ve stručnosti představuje komputační metody a data získaná ze sociálních sítí jako prostředky analýzy sociálních interakcí uživatelů právě na Twitteru. Pomocí shlukové analýzy v praktické části této práce dochází k rozdělení 457 českých novinářů na základě znaků jejich Twitter účtů do skupin, které nejlépe shrnují, jak svůj účet používají a jakou měrou komunikují s dalšími uživateli.
The thesis is focused on the communication inclusion and exclusivity of Czech journalist on Twitter and how they use conventions of this platform to connect with other users. Through the description of current communication layers and functions of Twitter this thesis depicts how it became one of main sources of news and how it pushed journalists to reinterpret their traditional roles in the society. It also describe how digital humanities and digital trace data gathered from social media can be used as means of analysis of social interactions of its users. The practical part presents a cluster analysis based on Twitter data of 457 Czech journalists that shows how is Twitter used to communicate within and outside the Czech media system.