Zobrazit minimální záznam

The Possibilities of Utilisation of Current Knowledge in the Field of Mirror Neurons in Psychological Practice for Empathy Training
dc.contributor.advisorKulišťák, Petr
dc.creatorPoupětová, Veronika
dc.date.accessioned2017-11-10T11:23:45Z
dc.date.available2017-11-10T11:23:45Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/93140
dc.description.abstractMirror neurons are very specific nerve cells that are both motor and sensory in nature. Mirror neurons are a relatively new discovery first identified by a team of neurophysiologists at the University of Parma. These neurons were first observed in primates, and then later in humans in several regions of the cerebral cortex. A large amount of research on mirror neurons have shown that they play an important role in imitation, language acquisition and empathy. The theoretical part of this work summarizes what is currently known about mirror neurons. It emphasizes the relationship between mirror neurons, autism, empathy, and its training. This theoretical framework is followed by pilot research, which consists of two components: the quantitative part consisted of a questionnaire survey to ascertain the level of empathy of the participants using the Index of Interpersonal Reactivity. The participants were the parents of autistic children who were compared with a control group. A statistically significant difference in empathy levels between the two groups was not observed but there was a tendency for higher scoring in some questionnaire scales in experimental group The second part of this work is an analysis of observations of the interactions between parents and autistic children. Additionally, two...en_US
dc.description.abstractZrcadlové neurony jsou velmi specifické nervové buňky, které mají zároveň motorický i senzitivní charakter. Zrcadlové neurony je poměrně nově popsaný objev týmu italských vědců. Tyto neurony byly poprvé pozorovány na primátech, později i u lidí na několika oblastech mozkové kůry. Díky velkému množství výzkumů, zabývajících se zrcadlovými neurony se ukázalo, že mohou hrát důležitou roli při imitaci, osvojování si jazyka i empatii. Teoretická část shrnuje dosavadní poznatky v oblasti zrcadlových neuronů. Klade důraz na vztah zrcadlových neuronů, autismu, empatie a jejího tréninku. Na tento teoretický rámec navazuje pilotní výzkum, který se skládá ze dvou složek. Kvantitativní část tvořilo dotazníkové šetření úrovně empatie za pomocí Indexu interpersonální reaktivity u rodičů autistických dětí a porovnávalo jí s kontrolní skupinou. Statistiky významný rozdíl mezi oběma soubory v úrovni empatie nebyl zpozorován. I přesto byly vidět tendence k vyššímu skórování v některých škálách dotazníku u experimentální skupiny. Druhá část zahrnuje rozbor pozorování interakce rodičů a dětí s PAS. U dvou případů byly zaznamenány zajímavé okamžiky, při kterých mohlo dojít k aktivaci zrcadlových neuronů. Teoretická východiska a závěry z pilotního výzkumu se staly základem návrhu metody tréninku empatie využívající...cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectzrcadlové neurony|empatie|trénink empatie|poruchy autistického spektracs_CZ
dc.subjectmirror neurons|empathy|empathic training|autism spectrum disordersen_US
dc.titleMožnosti využití současných poznatků v oblasti zrcadlových neuronů v psychologické praxi pro trénink empatiecs_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-04
dc.description.departmentKatedra psychologiecs_CZ
dc.description.departmentDepartment of Psychologyen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId136358
dc.title.translatedThe Possibilities of Utilisation of Current Knowledge in the Field of Mirror Neurons in Psychological Practice for Empathy Trainingen_US
dc.contributor.refereeStehlík, Luděk
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelmagisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplinePsychologyen_US
thesis.degree.disciplinePsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologiecs_CZ
thesis.degree.programPsychologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Katedra psychologiecs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Department of Psychologyen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-discipline.enPsychologyen_US
uk.degree-program.csPsychologiecs_CZ
uk.degree-program.enPsychologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csZrcadlové neurony jsou velmi specifické nervové buňky, které mají zároveň motorický i senzitivní charakter. Zrcadlové neurony je poměrně nově popsaný objev týmu italských vědců. Tyto neurony byly poprvé pozorovány na primátech, později i u lidí na několika oblastech mozkové kůry. Díky velkému množství výzkumů, zabývajících se zrcadlovými neurony se ukázalo, že mohou hrát důležitou roli při imitaci, osvojování si jazyka i empatii. Teoretická část shrnuje dosavadní poznatky v oblasti zrcadlových neuronů. Klade důraz na vztah zrcadlových neuronů, autismu, empatie a jejího tréninku. Na tento teoretický rámec navazuje pilotní výzkum, který se skládá ze dvou složek. Kvantitativní část tvořilo dotazníkové šetření úrovně empatie za pomocí Indexu interpersonální reaktivity u rodičů autistických dětí a porovnávalo jí s kontrolní skupinou. Statistiky významný rozdíl mezi oběma soubory v úrovni empatie nebyl zpozorován. I přesto byly vidět tendence k vyššímu skórování v některých škálách dotazníku u experimentální skupiny. Druhá část zahrnuje rozbor pozorování interakce rodičů a dětí s PAS. U dvou případů byly zaznamenány zajímavé okamžiky, při kterých mohlo dojít k aktivaci zrcadlových neuronů. Teoretická východiska a závěry z pilotního výzkumu se staly základem návrhu metody tréninku empatie využívající...cs_CZ
uk.abstract.enMirror neurons are very specific nerve cells that are both motor and sensory in nature. Mirror neurons are a relatively new discovery first identified by a team of neurophysiologists at the University of Parma. These neurons were first observed in primates, and then later in humans in several regions of the cerebral cortex. A large amount of research on mirror neurons have shown that they play an important role in imitation, language acquisition and empathy. The theoretical part of this work summarizes what is currently known about mirror neurons. It emphasizes the relationship between mirror neurons, autism, empathy, and its training. This theoretical framework is followed by pilot research, which consists of two components: the quantitative part consisted of a questionnaire survey to ascertain the level of empathy of the participants using the Index of Interpersonal Reactivity. The participants were the parents of autistic children who were compared with a control group. A statistically significant difference in empathy levels between the two groups was not observed but there was a tendency for higher scoring in some questionnaire scales in experimental group The second part of this work is an analysis of observations of the interactions between parents and autistic children. Additionally, two...en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra psychologiecs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2025 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV