Zobrazit minimální záznam

Methods of Teaching Selected Grammar Structures in Czech for Foreigners at the Basic Level
dc.contributor.advisorŠkodová, Svatava
dc.creatorPonomareva, Varvara
dc.date.accessioned2017-11-10T11:00:39Z
dc.date.available2017-11-10T11:00:39Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/93089
dc.description.abstractThe subject of this study is a suggestion and, within the framework of the possibility, a verification of the concept of teaching of Czech endings for foreigners without using samples. The study covers the declinations of nouns, adjectives and personal, demonstrative and possessive pronouns. In the development of our concept, we proceed from the fact that the Czech language, as well as the other Slavonic languages is characterized by significant level of endings' synonymy and homonymy. We use this fact as a reference point and create tables on its basis. The work consists theoretical and practical parts. The theoretical part is divided into two pieces. The first piece of the theoretical part is devoted to the different approaches to the problem of teaching endings for foreigners on the basic level. In the second piece, we introduce the new concept and explain the use of the tables based on homonymy, which are suggested in the practical part. The practical part is composed entirely of these twenty-five tables, which were created ready for use in teaching.en_US
dc.description.abstractPředmětem práce je navržení a v rámci možností osvědčení koncepce výuky deklinace podstatných a přídavných jmen, osobních, ukazovacích a přivlastňovacích zájmen v češtině pro cizince na vstupní úrovni, a to bez použití vzorů. Při rozpracování koncepce vycházíme ze skutečnosti, že čeština se, stejně jako ostatní slovanské jazyky, vyznačuje velkou synonymií a homonymií koncovek. Z tohoto faktu vycházíme a na jeho základě vytváříme tabulky tuto homonymii zohledňující. Práce se dělí na část teoretickou a praktickou. Teoretická část je pak dále rozdělena na dvě části - v první se věnujeme různým typům přístupu k problematice výuky flektivních koncovek pro cizince na předprahové úrovni, ve druhé představujeme svoji koncepci a komentujeme tabulky, tvořící následující praktickou část. Praktická část se skládá z pětadvaceti tabulek, navržených tak, aby mohly být využity bezpřostředně při výuce.cs_CZ
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Filozofická fakultacs_CZ
dc.subjectmetodika|výuka gramatiky|výuka deklinace|komunikační přístup|vstupní úroveňcs_CZ
dc.subjectteaching methods|teaching grammar|teaching inflection|communication method|basic level of Czechen_US
dc.titleMetodika výuky vybraných gramatických konstrukcí českého jazyka pro cizince na vstupní úrovnics_CZ
dc.typediplomová prácecs_CZ
dcterms.created2017
dcterms.dateAccepted2017-09-08
dc.description.departmentÚstav bohemistických studiícs_CZ
dc.description.departmentInstitute of Czech Studiesen_US
dc.description.facultyFilozofická fakultacs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Artsen_US
dc.identifier.repId177495
dc.title.translatedMethods of Teaching Selected Grammar Structures in Czech for Foreigners at the Basic Levelen_US
dc.contributor.refereeStárková, Zuzana
thesis.degree.nameMgr.
thesis.degree.levelnavazující magisterskécs_CZ
thesis.degree.disciplineCzech for Non-Native Speakersen_US
thesis.degree.disciplineČeština pro cizincecs_CZ
thesis.degree.programFilologiecs_CZ
thesis.degree.programPhilologyen_US
uk.thesis.typediplomová prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFilozofická fakulta::Ústav bohemistických studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Arts::Institute of Czech Studiesen_US
uk.faculty-name.csFilozofická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Artsen_US
uk.faculty-abbr.csFFcs_CZ
uk.degree-discipline.csČeština pro cizincecs_CZ
uk.degree-discipline.enCzech for Non-Native Speakersen_US
uk.degree-program.csFilologiecs_CZ
uk.degree-program.enPhilologyen_US
thesis.grade.csVelmi dobřecs_CZ
thesis.grade.enVery gooden_US
uk.abstract.csPředmětem práce je navržení a v rámci možností osvědčení koncepce výuky deklinace podstatných a přídavných jmen, osobních, ukazovacích a přivlastňovacích zájmen v češtině pro cizince na vstupní úrovni, a to bez použití vzorů. Při rozpracování koncepce vycházíme ze skutečnosti, že čeština se, stejně jako ostatní slovanské jazyky, vyznačuje velkou synonymií a homonymií koncovek. Z tohoto faktu vycházíme a na jeho základě vytváříme tabulky tuto homonymii zohledňující. Práce se dělí na část teoretickou a praktickou. Teoretická část je pak dále rozdělena na dvě části - v první se věnujeme různým typům přístupu k problematice výuky flektivních koncovek pro cizince na předprahové úrovni, ve druhé představujeme svoji koncepci a komentujeme tabulky, tvořící následující praktickou část. Praktická část se skládá z pětadvaceti tabulek, navržených tak, aby mohly být využity bezpřostředně při výuce.cs_CZ
uk.abstract.enThe subject of this study is a suggestion and, within the framework of the possibility, a verification of the concept of teaching of Czech endings for foreigners without using samples. The study covers the declinations of nouns, adjectives and personal, demonstrative and possessive pronouns. In the development of our concept, we proceed from the fact that the Czech language, as well as the other Slavonic languages is characterized by significant level of endings' synonymy and homonymy. We use this fact as a reference point and create tables on its basis. The work consists theoretical and practical parts. The theoretical part is divided into two pieces. The first piece of the theoretical part is devoted to the different approaches to the problem of teaching endings for foreigners on the basic level. In the second piece, we introduce the new concept and explain the use of the tables based on homonymy, which are suggested in the practical part. The practical part is composed entirely of these twenty-five tables, which were created ready for use in teaching.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Filozofická fakulta, Ústav bohemistických studiícs_CZ


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV