dc.contributor.advisor | Kubalík, Štěpán | |
dc.creator | Rabiňák, Václav | |
dc.date.accessioned | 2017-10-23T09:54:32Z | |
dc.date.available | 2017-10-23T09:54:32Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/92591 | |
dc.description.abstract | The aim of the bachelor thesis entitled "Semiotic nature of Art in aesthetic theories of Jan Mukařovský and Nelson Goodman" is to present and then compare two systematic conceptions of the artwork as a sign. Despite the association with the different thought traditions of the mentioned authors, a key similarity is found in the closer characterization of work of art as a sign (symbol) that is symptomatically non-transparent. The bachelor thesis is focusing mainly on the identification and subsequent analysis of the reasons leading to such concept of artistic signs (symbols). For this purpose, the thesis also presents wider theoretical assumptions of the aesthetic theories of Jan Mukařovský and Nelson Goodman, in which the conception of the artwork is situated. One of these assumptions is the belief that symbolisation is dependent on social practice that takes the form of (semantic) rules. | en_US |
dc.description.abstract | Cílem bakalářské práce nazvané "Znaková povaha uměleckého díla u Jana Mukařovského a Nelsona Goodmana" je představit a následně porovnat dvě systematické koncepce uměleckého díla jako znaku. Přes příslušnost k odlišným myšlenkovým tradicím zmíněných autorů je nalezena klíčová podobnost v bližší charakteristice uměleckého díla jako znaku, který je symptomaticky netransparentní. Práce je zaměřena především na identifikaci a následnou analýzu důvodů, které k takovému pojetí umělecké znakovosti oba autory vedou. Za tím účelem také práce představuje širší teoretické předpoklady estetických teorií Jana Mukařovského a Nelsona Goodmana, do kterých jsou zkoumané koncepce uměleckého díla situovány. Jedním z těchto předpokladů je přesvědčení, že pro znakovost je konstitutivní sociální praxe, která má formu pravidel. | cs_CZ |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Mukařovský|Goodman|aesthetics|works of art|sign (symbol)|reference function|semantic rules|interpretation | en_US |
dc.subject | Mukařovský|Goodman|estetika|umění|znak|referenční funkce|sémantická pravidla|interpretace | cs_CZ |
dc.title | Znaková povaha umění v pojetí Jana Mukařovského a Nelsona Goodmana | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2017 | |
dcterms.dateAccepted | 2017-09-12 | |
dc.description.department | Katedra estetiky | cs_CZ |
dc.description.department | Department of Aestetics | en_US |
dc.description.faculty | Faculty of Arts | en_US |
dc.description.faculty | Filozofická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 171768 | |
dc.title.translated | Semiotic nature of art in aesthetic theories of Jan Mukařovský and Nelson Goodman | en_US |
dc.contributor.referee | Kulka, Tomáš | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Estetika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Aesthetics | en_US |
thesis.degree.program | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
thesis.degree.program | Theory and History of Art and Culture | en_US |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Filozofická fakulta::Katedra estetiky | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-en | Faculty of Arts::Department of Aestetics | en_US |
uk.faculty-name.cs | Filozofická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Arts | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | FF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Estetika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Aesthetics | en_US |
uk.degree-program.cs | Obecná teorie a dějiny umění a kultury | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Theory and History of Art and Culture | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Cílem bakalářské práce nazvané "Znaková povaha uměleckého díla u Jana Mukařovského a Nelsona Goodmana" je představit a následně porovnat dvě systematické koncepce uměleckého díla jako znaku. Přes příslušnost k odlišným myšlenkovým tradicím zmíněných autorů je nalezena klíčová podobnost v bližší charakteristice uměleckého díla jako znaku, který je symptomaticky netransparentní. Práce je zaměřena především na identifikaci a následnou analýzu důvodů, které k takovému pojetí umělecké znakovosti oba autory vedou. Za tím účelem také práce představuje širší teoretické předpoklady estetických teorií Jana Mukařovského a Nelsona Goodmana, do kterých jsou zkoumané koncepce uměleckého díla situovány. Jedním z těchto předpokladů je přesvědčení, že pro znakovost je konstitutivní sociální praxe, která má formu pravidel. | cs_CZ |
uk.abstract.en | The aim of the bachelor thesis entitled "Semiotic nature of Art in aesthetic theories of Jan Mukařovský and Nelson Goodman" is to present and then compare two systematic conceptions of the artwork as a sign. Despite the association with the different thought traditions of the mentioned authors, a key similarity is found in the closer characterization of work of art as a sign (symbol) that is symptomatically non-transparent. The bachelor thesis is focusing mainly on the identification and subsequent analysis of the reasons leading to such concept of artistic signs (symbols). For this purpose, the thesis also presents wider theoretical assumptions of the aesthetic theories of Jan Mukařovský and Nelson Goodman, in which the conception of the artwork is situated. One of these assumptions is the belief that symbolisation is dependent on social practice that takes the form of (semantic) rules. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, Katedra estetiky | cs_CZ |