Vliv vědeckých znalostí na estetické oceňování přírody
The Impact of scientific knowledge on Aesthetic Appreciation of Nature
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/92130Identifikátory
SIS: 185606
Kolekce
- Kvalifikační práce [23716]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kaplický, Martin
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Estetika
Katedra / ústav / klinika
Katedra estetiky
Datum obhajoby
12. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Dobře
Klíčová slova (česky)
Estetické oceňování|enviromentální estetika|vědecké znalosti|formální přístup|kognitivní přístupKlíčová slova (anglicky)
aesthetic appreciation|enviromental aesthetics|scientific knowledge|formal attitude|cognitive attitudePráce se věnuje vlivu vědeckých znalostí na estetické oceňování přírody, kdy základní otázkou je, zda vůbec mají vědecké znalosti nějaký vliv na estetické oceňování, a pokud ano, jakým způsobem se tento vliv při našem estetickém oceňování přírody projevuje. Práce se při řešení problematiky opírá o vybrané autory, kterými jsou Ronald W. Hepburn, Allen Carlson, Nick Zangwill a Cheryl Foster. Výchozím bodem práce je představení jistého střetu, který nacházíme mezi dvěma postoji, přičemž prvním je postoj kognitivní a druhým postoj formalistický. Pomocí vybraných textů a teorií zmíněných autorů se práce snaží ukázat, jak se tyto dva směry s vědeckými znalostmi v estetickém oceňování přírody vypořádávají a v závěru se snaží nabídnout nové hledisko na danou problematiku, tedy poukazuje na možné propojení těchto směrů. Klíčová slova Estetické oceňování, enviromentální estetika, vědecké znalosti, formální přístup, kognitivní přístup
The bachelor thesis is focusing on the question of the impact of the scientific knowledge on aesthetic appreciation of nature. The question is if scientific knowledge does in fact have any impact on the aesthetic appreciation of nature, and if so, how does it influence our aesthetic appreciation. The thesis is solving the question with the aid of selected authors, particularly Ronald Hepburn, Allen Carlson, Nick Zangwill and Cheryl Foster. The initial item of the thesis is to show the cleft between two attitudes, which are cognitive and formal attitudes. The thesis demonstrates how these two attitudes tackle the question of the impact of scientific knowledge on aesthetic appreciation of nature and in the final chapter it offers a new attitude, which interconnects two previous attitudes. Key words Aesthetic appreciation, enviromental aesthetics, scientific knowledge, formal attitude, cognitive attitude