Náboženství v současných učebnicích pro základní školy a nižší stupeň gymnázií
Religion in textbooks for the second-grade elementary schools
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/91700Identifikátory
SIS: 141145
Kolekce
- Kvalifikační práce [1516]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Landová, Tabita
Fakulta / součást
Evangelická teologická fakulta
Obor
Evangelická teologie
Katedra / ústav / klinika
Evangelická teologická fakulta
Datum obhajoby
19. 9. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Náboženství, obsahová analýza, učebnice, rámcový vzdělávací program, Bílá kniha, předsudky, religiozita, schvalovací doložka, dějepis, etická výchova, občanská výchova, hodnoceníKlíčová slova (anglicky)
Religion, content analysis, textbook, Framework Educational Program, Whitepaper, prejudice, religiosity, Approval Clause, history, ethics, civics, evaluation1 Anotace Náboženství v současných učebnicích pro základní školy a nižší stupeň gymnázií. V poslední době stoupá ve veřejném prostoru míra diskuzí a polemik o náboženství. Nezřídka se však jedná o nepoučená stanoviska. Ve své práci jsem se zaměřila na to, jaké informace se dostávají k žákům základních škol, a to bez ohledu na zájem konkrétního učitele. V první části porovnávám základní kurikulární dokumenty (tzv. Bílou knihu a Rámcový vzdělávací program) a jednotlivé vzdělávací oblasti. V druhé části se zaměřuji na konkrétní učebnice vybraných předmětů (dějepis, výchova k občanství, etika), které prošly schválením Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Všímám si, jak často, do jaké míry a v jakých kontextech pojednávají o náboženství (včetně přehledu, o kterých náboženstvích referují). Následně vyhodnocuji, jestli zaujímají nějaké hodnotící stanovisko, případně zda vedou žáky k zájmu o tuto oblast a zda rozvíjí jejich schopnosti dohledat si relevantní informace. Klíčová slova Náboženství, obsahová analýza, učebnice, rámcový vzdělávací program, Bílá kniha, předsudky, religiozita, schvalovací doložka, dějepis, etická výchova, občanská výchova, hodnocení.
1 Summary Religion in textbooks for the second-grade elementary schools. Recently, there has been an increasing level of discussion about religion in the public space. Nonetheless, uneducated opinions are often being used. In my work, I focused on what kind of information are being passed onto pupils of primary schools, regardless of the interest of particular teacher. In the first part of my thesis, I compare basic curriculum documents (so called Whitepaper and Framework Education Program) and individual educational areas. In second part, I work with specific books of selected subjects (history, civics, ethics) that have been authorized by the Ministry of Education Youth and Sports (MEYS). I pay particular attention to how frequently, to what extent and in what context do they referrer about religion (including list of reported religions). Afterwards, I evaluate, whether they take evaluated stands, alternatively whether they encourage pupils to be interested in this area and finally whether they develop pupils' ability to look up relevant information on that subject. Keywords Religion, content analysis, textbook, Framework Educational Program, Whitepaper, prejudice, religiosity, Approval Clause, history, ethics, civics, evaluation.